دعوت به امضای بیانیه اعتراضی نسبت به رای دیوان عدالت

امضای بیانیه اعتراضی نسبت به رای دیوان عدالت و نامه به رهبری در خصوص ابطال حق فنی

راهنما:
با سلام خدمت شما دانشجو/ فارغ التحصیل عزیز و گرامی داروسازی، به اطلاع می رساند این فرم جهت اطلاع و مشارکت شما در بیانیه اعتراضی سراسری دانشجویان و فارغ التحصیلان نسبت به رای دیوان عالی عدالت مبنی بر ابطال حق فنی می باشد. لطفا جهت جلوگیری از هرگونه سو استفاده احتمالی از هویت و آراء و صیانت از مشخصات افراد، ابتدا نام و نام خانوادگی، کد ملی و شماره دانشجویی و دانشگاه خود را وارد نموده و سپس با مطالعه متن بیانیه گزینه مورد نظرتان را انتخاب و در مرحله ی بعد همین روند را جهت بررسی نامه به رهبری اجرا نمائید.پ ن : فارغ التحصیلان عزیز به جای شماره ی دانشجویی، در همان محل تنها سال فارغ التحصیلی خود را وارد نمایند ( مثال: 92 )

با تشکر صمیمانه از وقت گذاری و مشارکت شما دوست ارجمند

 

https://docs.google.com/forms/d/1tyXX5CfDpTo8_YrTG-cREtY0YOhJ12ttnVbhPjGtGzs/viewform

 

 

مثالهایی برای اهمیت حق فنی برای عامه!

با توجه به اینکه ظاهرا امور بدیهی نیاز به مثالهای عینی و ساده داره به نظرم رسید بد نیست تجریبات ساده همکاران رو در ارتباط با نقش علمی و اهمیت کارشون در اینجا ذکر کنم

درسته ممکنه بیان بدیهیات عجیب بنظر برسه. اما مشکل اینجاست که ما خیلی پروپاگاندا و تبلیغ برای نقشمون انجام ندادیم. قصمون البته منت گذاشتن نیست. بیان روندی هست که در ذهن ما اتفاق می افته و انجام میدیم  و طرف مقابل ما که بیماران هستند یا اصلا متوجه این اتفاقی که به نفع سلامتشون هست نشدن یا حتی بالعکس رفتار ما رو در جهت منافعی و خواست و میل خودشون میدونن درحالیکه در نهایت سلامت بیمار دلمشغولی و نیت کار ما بوده.

 

از دوستان عزیز هم خواهش میکنم به این مجموعه از وقایع روزمره کارش خودشون اضافه کنند

 

 

 

- Kh KZmi

 سلام.امروز بعد از 12 ساعت شیفت بودن آمدم خونه.با قدرت بیشتری مشاوره دادم.نسخه چک کردم.5مورد پرومتازین واسه بچه های 2 ماهه از پزشک بیمارستان گرفتم.دستورهای عجیب و غریب.با 2تا نسخه پیچ که درب قوطی نیتروکانتین رو باز گذاشتن و خراب شده بود برخورد کردم و جریمه.حداقل 30تا مشاوره داشتم.الانم انگشتم درد میکنه 300تا نسخه دستور زدم...شبانه روزی هست داروخونه....شمارو نمیدونم اما بهوجای اینکه با افرادی که هیچی نمیدونن بحث کنیم.بیاین به فکر راه حل باشیم...حقم نبود که تو تلوزیون بی ارزشم کنن
 
* توضیح اینکه منابع علمی تجویز پرومتازین برای کودکان زیر دو سال را توصیه نمیکنند. داروی نیتروکانتین شرایط نگهداری خاصی داشته و در صورت عدم نگهداری صحیح به سرعت کارایی و اثر بخشی خود را از دست میدهد.
 
 - دیروز بیمار اومده بودن داروخانه و دستش یه نمونه قرص متوکلوپرامید که ضد تهوع هست بود و سه ورق خواست. برای اینکه علت مصرف مزمنش رو چک کنم پرسیدم که عزیزم برای چی مصرف میکنی ؟ که در جواب گفتن دارو رو میدین یا نه؟ چیکار داری برای چی میخوام و در این حین از داروخانه تشریف بردن

* مصرف دراز مدت داروی متوکلوپرامید میتواند منجر به عارضه تاردیو دیسکنزی شده که درمان و کنترل بسیار دشواری دارد و لازم است بیمار اطلاعات مورد درخواست داروساز را که نهایتا به نفع وی است درمیان گذارده و برای انتخاب مناسبتر دارو یا ارجاع به پزشک برای بررسی های بیشتر از مشورت وی استفاده کند.
در واقع نگاهی که مایل به حذف حق فنی است منافع کوتاه مدت خود را میبیند منجمله دسترسی بدون فیلتر به داروها و کاهش اندک هزینه. اما وقتی لازم است برای عدم ارائه (نفروختن دارو) داروساز وقت و انرژی صرف کند و با علمی که از عوارض دارو دارد داروهایی که قانونا مجاز به عرضه و فروش هستند (OTC) را بعد از مطمئن شدن از مصرف صحیح دارو در اختیار بیمار قرار دهد. چیزی غیر از خرید و فروش طبق قانون نیاز است. دانش و مدیریت مصرف داروی بیمار
 
 - بیماری که وضع مالی قوی نداشت به داروخانه آمده و نسخه از همکار ارتوپد داشتن که داروهای ناپروکسن و دپومدرول و شیاف دیکلوفناک و قرص پنتومد آلمانی درج شده بود. بعد از محاسبه هزینه و واکنش بیمار، داروی پنتومد را که در درمان بیمار اهمیت کمتری داشت و برای کنترل عوارض داروهای NSAID تجویز شده بود با داروی ایرانی معادل جایگزین شد.
* تشخیص اینکه اولویت در درمان با کدام داروست و تفاوت کارایی برند های دارویی تا چه سطح است نیاز به دانشی دارد که در نهایت به نفع بیمار خواهد بود.
 
- برای بیماری که دنبال قرص کلسیم خارجی بود و مایل هم بود هزینه متناسب با کیفیت دارو دریافت کنه توضیح دادم که در فرمهای کلسیم کربنات تفاوت زیادی در فرمولاسیون دارو وجود ندارد و الزاما در این دارو قیمت بیشتر معادل کیفیت بالاتر نیست.

* تشخیص اینکه در مورد هر دارو تفاوت بایواکی والانسی و میزان جذب و کیفیت ساخت چه میزان بر روی اثر بخشی و نیاز درمانی بیمار با توجه به بیماری که دارد، چقدر اهمیت دارد نیاز به دانشی دارد که با صرفا با تجربه به دست نمیاید و دانش آکادمیک پشتوانه آن است.
 
 - بیمار در داروخانه درباره قیمت یک بسته تریپل فکلس سوال داشت و مدام اشاره میکرد که از داروخانه دیگری به قیمت 63 هزار تومان خریده حال اینکه حداقل یکسال است قیمت دارو بدون تعرفه حق فنی 65 هزار تومان است و قیمت قبلی هم 63 نبوده.
چیزی که بیمار به احتمال زیاد نمیدانست تفاوت تریپل فلکسی که داروخانه از شرکت های پخش معتبر تهیه میکند و تریپل فلکسی که احتمالا در هند و پاکستان با بسته بندی کاملا مشابه و بصورت قاچاق وجود دارد.
مسلما این غیر از بحث قانون و نظارت، بحث وجدان شخصی و اولویت داشتن مسائل اخلاقی و علمی به مادی است. درصورتی که دیوان اعتباری برای حق فنی قائل نیست تبعات مخرب حذف داروساز از سیستم نظارت توزیع و تمام تبعات آن را نیز باید بپذیرد.
 
 - نسخه ای اومده بود داروخانه از متخصص قلب برای بیمار بستری از بیمارستان که پلاویکس و امپرازول داشت.
اون موقع با پزشک نتونستم تماس بگیرم و به بیمار هم نمیخواستم چیزی در این باره بگم. داروهای نسخه رو بجز امپرازول بهش دادم و تو به برگه براش نوشتم که بجای امپرازول پنتوپرازول داریم و گفتم که با پزشکش هماهنگ کنه اگه بخواد این داروی مشابه رو بیاد بگیره و یه شماره تماسی هم از پزشک برام بیاره
 
* تداخل این دو دارو باعث کاهش شدید اثر داروی پلاویکس و افزایش زیاد خطر بروز لخته در بیمار میشود و اخلا حرفه ای حکم میکند بیمار مستقیما از اشکالی که در نسخه دیده میشه مطلع نشه و داروساز با پزشک مستقیما و خصوصی صحبت کنه.
 
 - بیمار به داروخانه اومده بود و آدرس متخصص روانپزشک رو میخواست و بعد که پرسیدم برای چه ناراحتی میخواد مشخص شد برای درمان سردردهای میگرنی بوده که به پزشک متخصص مغز و اعصاب معرفی شد
 
* خیلی اوقات بیماران اولین مراجعه شان برای حل مشکلاتشان داروخانه است و حضور کسی که تسلط به داروها داشته و کلیات بیماریها را بداند باعث راهنمایی بهتر بیماران برای رسیدن سریعتر به درمان می شود.
 
- باز هم بیماری که بدنبال تهیه قرص ارگوتامین سی بود . بعد از سوال متوجه شدم که سالهاست از این دارو استفاده میکنه و از محدوده دوز مجاز روزانه و ماهانه هم بیشتر مصرف میکنه و هیچ داروی دیگه ای هم برای کاهش حملات میگرنی اش دریافت نمیکنه . بدون اینکه دارویی به بیمار بدم و خب منفعت! مالی داشته باشیم راهنمایش کردم که الان درمانهای بهتر و با عارضه کمتری هست که میتونه با ویزیت مجدد دریافت کنه.
قاعدتا نبود داروساز و صرفا حضور یک تکنسین تجربی که درامدش صرفا از راه فروش و عرضه دارو هست نمیتواند باعث مدیریت و تصمیم گیری درست به نفع سلامتی بیمار باشه
 درسته در چهره بیمار نارضایتی مشهود بود و فکر میکرد من میخوام براش هزینه تراشی! کنم و فکر میکرد حالا که با این داروی ارزون دارم اینهمه سال سردردم رو خوب میکنم و تا بحال چیزیم نشده. چرا داروخانه کار منو راه نمیندازه و منو جواب کرده...
 
- متخصص انکولوژی به داروخانه تماس گرفتن و از من برای بیمارشون میپرسیدن که چه دارویی برای استاف داریم خوراکی یا تزریقی

* خیلی از سوالات برای همکاران پزشک پیش میاد. اعم از وجود فرمهای دارویی در داروخانه، مقایسه هزینه ها، اثربخشی و بیمه و خیلی مسائل دیگه که پاسخگویی به این سوالات بر اساس تجربه بدست نماید و باید قبلا دانش آکادمیک آن مهیا باشد.
چیزی که در سلامت بیمار و درمان نقش دارد اما خصوصی است و به چشم نمیاید
 
 
 - Sin : سلام .افراد مسنی که مرتب ویتامین دی 50000 واحد را مصرف می کنند مشاوره دادم که میزان ان را در خون خودشان کنترل کنند .که در بعضی از انها میزان ویتامین دی به مرز مسمومیت هم رسیده بود که دارو را قطع کرده و با تشکر و سپاس انها روبرو شدم.
به بیمار مسنی که دچار خارش بود برای ازمایش دیابت مشاوره دادم که بعدا مطلع شدم نتیجه ازمایش مثبت بوده .و خانواده شان تشکر فراوان کردند .
در هردومورد از فروش دارو خودداری کرده که از نطر تجاری به ضرر داروخانه ام می باشد .در هیچ فروشگاهی فروشنده از فروش استنکاف نمی کند .امیدوارم روزی اقایان فرق داروخانه و فروشگاه را بفهمند .
 
 
 

حق فنی و دیوان عدالت اداری و سازمان های بیمه گر و پراتیک ها!

بعد از فراز و نشیب و تشکیک زیادی که در مورد حقانیت دریافت حق فنی ایجاد شده بود و البته با پاسخ و دفاع مستدل الزام دریافت حق فنی یا ویزیت داروساز اثبات شده بود (هرچند این مبلغ با دریافت حق مشاوره که در کشورهای توسعه یافته دریافت می شود قابل قیاس نیست)،
دیروز از طریق تریبون تلویزیون و رسانه ها مجددا پافشاری بر عدم دریافت حق فنی صورت گرفته است.

حدس و گمان هایی درباره فشار سازمان های بیمه گر برای رهایی از تعهد پرداخت ویزیت داروساز، که تاکنون از زیر بار مسئولیت پرداخت آن شانه خالی کرده اند، وجود دارد.

و البته نباید مافیای زخم خورده صاحبان غیر داروساز داروخانه دار (پراتیک) که به انحای مختلف سعی در تضعیف و به حاشیه راندن داروسازان و کم رنگ کردن حضور و نقششان در داروخانه داشته و دارند را دور از نظر داشت. و باید دانست بسیاری از بدبینی های ایجاد شده در بخشی از بیماران به عملکرد این دسته و اولویت قراردادن مسائل مادی به علمی و اجحاف در حق بیماران برمیگردد که بالطبع همه جامعه داروسازی از این طریق مورد لطمه قرارگرفته اند و می بایست در این باره چاره اندیشی و اقدام فوری داشت.

 

مسلما نظرات غیر کارشناسی آینده نگر نیستند و اگر از مشتری؟(در حرفه مقدس داروسازی مراجعه کننده مشتری خطاب نمیشود و به دید مشتری با وی تعامل نمیشود) که بدنبال انواع و اقسام داروهای غیرمجاز و نسخه ای باشد بپرسید که آیا مایل هستید در داروخانه دکتر داروساز حضور داشته و از دریافت دارو مطابق میل شما ممانعت کند. طبعا پاسخ منفی است و اگر پرسش کنید که آیا مایل به دریافت حق فنی و اطلاعات مربوط به نسخه هستید. طبعا ترجیح خواهد داد که بگوید خیر و طبعا دکتر داروساز می بایست بر اساس وجدان کاری و تعهد حرفه ای توضیحات را ارائه بدهد و غیر از آن خود من هم نیازی به دانستن آنها نداشته و یا از اینترنت یا از نرم افزارهای دارویی یا از پزشکی که ویزیت داده ام خواهم پرسید.

 

بنابراین ضرورتی نیست که در این مرحله تمام صحبت ها و اثبات حقانیتی که قبلا بارها گفته شده مکرر گفته شود.
مشکل یا بحث مشکلات شخصی است. یا اولویت قرار دادن نظرات غیر کارشناسی یا مساله هزینه مالی که بیمه ها ترجیح بدهند با شانتاژ خبری و هیاهوسالاری و احیانا درگیر کردن مردم با داروخانه ها، اجرای تعهدات پرداختی خود را به تاخیر انداخته یا لااقل در چانه زنی میزان پرداختی خود را کاهش دهند و باز هم از جامعه داروسازی به بهانه دفاع از سلامت بیمار و کاهش هزینه های درمانی خرج نمایند.

 

اما بهرحال ما داروساز هستیم و بعد از انواع غربالگری هایی که شده به این مرحله رسیده ایم و من و خیلی از شما ترجیح میدهیم در این تشنج ایجاد شده (ایجاد کرده شده!) و الان که بحث تغییر و تحول در نظام سلامت مطرح است. منویات مفید برای جامعه داروسازی و بیماران را ارائه کرده و برای تحقق آن تلاش کنیم و در واقع تهدید و تحقیر  را به فرصت و ارتقا تبدیل کنیم.

 

پلن و الگوهای متنوعی را میتوان برای دریافت متناسب دارو با هزینه نظارت و تائید داروساز در نظر گرفت :

...

کمی باید درباره تفاوت حق فنی و حق مشاوره صحبت کنیم. چون بنظر میرسد ما حق فنی میگیریم ولی انتظار انجام مشاوره با همین مبلغ از ما وجود دارد.
حق فنی چیزی مثل هزینه 700 تومانی ست که شما برای جابجا کردن پول از بانکی به بانک دیگر از طریق خودپرداز  پرداخت میکنید. حق سرویس یا چیزی مثل این که جمع آنها در یک داروخانه کفاف حقوق پرسنل و درصدی از حقوق مسئول فنی را هم نمیدهد.
اما حق مشاوره بیشتر متغیر بوده و بنظر میرسد که باید تعریف درست تری از این فرمول داشته باشیم تا بعضا اعتراضاتی که درباره حق فنی و در واقع اعتراض به حق مشاوره بیان می شود پاسخ داده شده و حقوق واقعی مشاوره دریافت گردد.

ما همیشه گفتیم این ما هستیم که به حق فنی اندک معترض هستیم و نیاز داریم دست ما بازتر بوده و امکان استفاده از علمی که به زحمت بدست آورده ایم ،در جهت منافع سلامت بیمار، فراهم شده و طبعا متناسب با آن مزد کافی دریافت کنیم.
همان مزدی که در کشورهای توسعه یافته جزو بهترین درامد ها محسوب میشود و البته با طیب خاطر و حمایت نخبگان اعمال میشود.

 

یک پیشنهادی که مطرح است. تعیین چند مبلغ برای مشاوره و سپس انتساب آن به گروههای مختلف دارویی است. (هر دارو > یک حق مشاوره)

مثلا شما در 5 رده تعرفه مشخص میکنید؛

A : 1000 B: 1500 C:2000 D:3000 E::8000 ریال

بعد بر اساس اهمیت دارو و نیاز به تخصص و توصیه های خاص و نظارت ویژه ای که دارد به داروها این دسته ها را منتسب میکنید.

مثلا

داروی داکسی سایکلین که یک آنتی بیوتیک است. حساسیت زیادی درباره نحوه مصرف آن و عوارضی که دارد و احتیاطات مصرف وجود دارد. بنابراین به C منتسب میشود.

سرم شستشو : با اینکه در ظاهر استفاده از آن بدیهی است اما نگهداری بعد از بازکردن و نحوه درست شستشوی موضع یا حلق و بینی توضیحات و نظارت خاص خود را می طلبد و بر فرض رده B را به خود اختصاص میدهد.

دارویی مثل راکوتان که بسیار پرعارضه تر بوده و طبیعی است که مسائل بسیار حیاتی و پیچیده تری بایستی چک شود تا نهایتا به بیمار برسد به رده D منسوب میشود و

داروها انکولوژی یا توکسیک که تغییر در دوز و مصرف آن بسیار سلامت بیمار را تحت تاثیر قرار میدهد در رده E بوده

و داروهای OTC که در نسخه وارد شده اند تعرفه A را دریافت میکنند.

 

بدین نحو در محاسبه قیمت دارو برای نسخه فرضی

 

- کپسول داکسی سایکلین 20 عدد

- قرص استامینوفن 10 عدد

- سرم شستشو 1 عدد

حق ویزیت داروساز مجموع تعرفه های هر قلم داروی این نسخه خواهد بود.
در این مثال فرضی
2000 (داکسی) + 1000 (استامینوفن) + 1500 (سرم شستشو) = 4500

و با افزایش تعداد اقلام دارو به تناسب نظارت بیشتر و پاسخگویی بیشتر و چک کردن تداخلات این مبلغ افزایش می یابد.

و حق نسخه پیچی یا حق فنی نسخه هم فارغ از مبلغ نسخه و بر اساس تعداد اقلام
تک قلم (1000) تا 5 قلم (5000) و بیش از 5 قلم (10000) دریافت شود.
(حق فنی > تعداد اقلام یا یک رقم ثابت)
مثلا در این نسخه که سه قلم است  مبلغ 5000 ریال دریافت خواهد شد.

به این ترتیب ما چندین ابهام را برطرف خواهیم کرد

اولا دانش و نظارت ارتباطی با قیمت دارو نخواهد داشت که در فرمول فعلی مبنای محاسبه قرار گرفته.

ثانیا با افزایش تعداد اقلام دارویی و بالطبع افزایش ریسک تداخلات و افزایش زمانی که صرف توضیح برای بیمار صرف میشود وقت و دانش بیشتری نیاز است.

ثالثا با دسته بندی کردن داروها بر اساس اهمیت نظارت و نوع توضیحاتی که بیمار دریافت میکند . پرداخت هزینه را به دریافت اطلاعات تخصصی مرتبط کرده ایم و از این نظر عدالت بهتری برقرار خواهد شد.

 

روش بعدی تکمیلی که به عقیده من عامل رشد و ارتقا جامعه داروسازی خواهد شد. هر چند در ابتدا باعث زحمت و سختی در بین همکاران می شود و در شروع با مخالفتهایی روبرو میشود. رتبه بندی همکاران داروساز به سه دسته A و B و C است.

لزوم این بحث هم به خروجی زیاد سیستم دانشگاهی غیر انتفاعی که در حرف گفته میشود همان معادل سایر دانشگاههاست و نیاز به حفظ اعتبار و سربلندی مجموعه داروسازی و دیگری پویایی و به روز بودن همکاران داروساز در هر سنی می باشد.
ما نیاز به ارائه مشوق هایی داریم برای داروسازانی که با حوصله و دقت بیشتری وظایف علمی خود را انجام میدهند و وقت و زمان بیشتری صرف به روز نگهداشتن سطح علمی خود صرف میکنند.

در حال حاضر برنامه های بازآموزی وجود دارند اما میدانیم که کافی نیست و مزیت و تمایزی ایجاد نمیکند.

مناسب است که فرمولی برای امتیاز بندی تعریف شود مثلا بر اساس آزمون های سراسری سالیانه یا فصلی. بر اساس میزان امتیازات کسب شده بازآموزی غیر از حداقل های ضروری، حضور منظم در محیط داروخانه، سیستم امتیازدهی توسط بیماران، و حتی سایر همکاران که در تعامل با داروسازان هستند.

ماحصل کار، داروسازی که رده A را کسب میکند مجاز است 200 درصد تعرفه مشاوره ذکر شده در بحث قبلی را دریافت کند. رتبه B میتواند تا 150 درصد و رده C می بایست همان 5 تعرفه ذکر شده را دریافت دارد.
ضمن اینکه داروساز رده A امکان استفاده از نسخه نویسی در طرح ارجاع داروساز را از لیست داروهای اختصاصی خود و با عناوین مشخص شده درمانی داشته باشد.

بدین نحو ما انگیزه بیشتری در داروسازان ایجاد میکنیم. برای بیمار امکان انتخاب بهتر و البته پرداخت متناسب تری را فراهم کرده ایم.

 اگر قرار باشد سنگ بنای درستی برای آینده داروسازی طرح شود. این چالش ها که بنظر توهین آمیز و غرض ورزانه طرح می شوند بهترین فرصت برای ایجاد تغییر گسترده در نظام سلامت و ارتقای جایگاه حرفه ای داروسازان است.

طبیعی است که انتظار داریم این هزینه ها نیز تحت پوشش بیمه ها قرار گیرند تا بارمالی پرداختی بیمار کاهش پیدا کند.


بیائید در زمان کمی بعد تر برویم و اثرات این تغییرات را حدس بزنیم :

- با حضور هر داروساز رتبه A تا C ، ضریب حق فنی در نرم افزار تغییر خواهد کرد. بیماری که بخواهد صرفه جویی کند از داروساز C و بیماری که بخواهد از شرح بیشتری و منبع موثق تری مشاوره بگیرد از داروساز رتبه A مشاوره خواهد گرفت.

- موسسین طبعا برای افزایش درامد و اقبال بیماران خواستار جذب داروسازان رده A خواهند بود و به تدریج اکثر داروسازان فارغ التحصیل به سمت کسب مدرکهای لازم رفته و رخوت و سستی علمی از بین جامعه داروسازی رفع خواهد شد.

- با افزایش هزینه های مشاوره و حق فنی بر اساس تعداد اقلام دارویی. این بیمار است که از پزشک تجویزگر درخواست خواهد کرد داروهایی را که بیشتر لازم هستند تجویز نماید و در نهایت این به نفع مصرف منطقی دارو خواهد بود خصوصا در مورد داروهای تحت کنترل و آنتی بیوتیک به این طریق میتوانیم بطور غیر مستقیم مصرف را به موارد الزامی محدود کنیم و از لحاظ سرانه مصرف دارو به کشورهای توسعه یافته نزدیک تر شویم

- در تعیین رتبه بندی باید بسیاری از عوامل را وارد کرد و امکان رشد و ارتقا در هر مرحله ای فراهم باشد. مثلا فاکتور "تجربه کاری" هم اهمیت خودش را خواهد داشت. اگر سیستم امتیاز بندی و بازخورد برای نسخه ها وجود داشته باشد بیمار بتواند از طریق پیامک در شماره سریال دفترچه خود امتیاز از یک تا پنج به پزشک و داروساز خود بدهد و این در نهایت ما را به رابطه بهتر با بیماران متعهد تر خواهد کرد.

- بعضی از داروها آنچنان تخصصی هستند که بنظر می رسد لازم است ارائه آنها در داروخانه با حضور مسئول فنی باشد که قبلا دانشنامه مربوط به آن اقلام دارویی را کسب کرده باشد. مثلا ارائه داروهای انکولوژی میتواند منجمله این داروها باشد. در چنین وضعیتی غیر از تخصیص حق مشاوره خاص برای این داروها. ارائه آنها در داروخانه را مشروط به مسئولین فنی حائز شرایط کرده ایم و راه به سوی تخصصی تر شدن بیشتر این رشته هموار کرده ایم.

 -

 

بد نیست در این بین از منظر دیگری نیز به این مساله بپردازیم و آن تشویق به استفاده همزمان از چند مسئول فنی در یک شیفت داروخانه است. در حال حاضر در برخی از داروخانه ها علیرغم فشارکاری زیاد و حجم نسخ بیشتر،  الزام قانونی درباره اهمیت تخصیص تعداد مشخصی نسخه در روز به مسئول فنی ضمن حفظ حداقلهای درامدی مورد نیاز، کاربردی نشده است.
با توجه به اینکه حضور دو داروساز میتواند تجارب و دانش آنها را هم پوشانی کند، یک گزینه تشویقی میتواند برای این دسته داروخانه ها که همزمان از دو مسئول فنی استفاده میکنند استفاده از ضریب A در تعرفه مشاوره باشد.

 

عملکرد نامتناسب و اعتراض برانگیز بازرسی تعزیرات از داروخانه ها

 

روز چهارشنبه صبح مورخ 11/04/1393 اتفاقی در روند بازرسی تعزیرات در معیت نماینده شبکه بهداشت رخ داد که باعث واکنش و نارضایتی شدید همکاران داروساز شد. علی الخصوص  نحوه تعامل نمایندگان تعزیرات که به همراه نماینده شبکه بهداشت برای بازدید داروخانه وارد شده بودند.

در آن روز به سه داروخانه مراجعه میکنند و چیزی که تاکنون سابقه نداشته روش کار به سبک پلیسی و امنیتی بوده، به این صورت که به همراه نیروهای ملبس به لباس نظامی و تجهیرات همراه و به همراه دوربین به داروخانه وارد شده و از قفسه ها و برخی اقلام لیبل دار بهداشتی عکس برداری کرده اند.

این نحوه ورود وعملکرد طوری بوده که اکثر بیماران و مراجعه کنندگان بیمناک شده و نسخه خود را پس گرفته و از داروخانه خارج شده اند و جمعیت بیرون داروخانه ها تجمع پیدا کرده و مسحور تماشاگشته اند.

و البته در یک شهر کوچک هزاران تعبیر دیگر در اذهان ایجاد شده و شایعاتی مثل بروز قتل!! و محکوم شدن داروخانه و وقوع اشتباه مهلک که منجر به حضور نیروی نظامی در داروخانه شده اشاعه پیدا کرده است...

سوالات بیشماری در این باره ایجاد شده که پاسخ قانع کننده ای برای آن وجود ندارد منجمله ؛

- آیا گزندی در داروخانه به ایشان و هیات همراه می رسید که  نیاز به حضور یاریگر نظامی داشته اند؟
- آیا نگرانی در باب عدم همکاری داروخانه با بازرسین با لباس عادی وجود داشته و نگران عدم استقبال و همکاری مسئولین داروخانه بوده اند؟

 -  آیا قانون درباره بازرسی تعزیرات از داروخانه ها مجوز حضور سرباز و نیروی انتظامی با لباس فرم به این افراد داده است؟

- مجوز حضور نیروی نظامی در این بازرسی از چه ارگانی و با چه عنوانی صادر شده است؟

-  ضرورت این روش که بی شک باعث تخریب وجهه داروخانه در اذهان بیماران و آشفتگی در روند کار داروخانه می شود چه بوده؟؟

- آیا بازرسی و مشاهده بعضا مواردی که ذکر شد مثل نداشتن برچسب بر روی بسته های تیغ بیک در یک پکیج چند مورد نصب نشده!! که قطعا مربوط به اشکال در شرکت توزیع کننده و پخش یا وارد کننده بوده و داروخانه در این باره نه امکان کنترل و نه قدرت تشخیص داشته و صرفا می بایست از شرکتهای دارای مجوز دارو و تجهیزات پزشکی تهیه کرده و این موارد و اشکالات ظاهری می بایست به همان شرکتها منعکس شده و آنها پاسخگو باشند میتواند مجوزی برای ورود به این شکل به داروخانه ارائه نماید؟

درحالیکه قاعدتا حکمی در محل داروخانه توسط بازرسین قابل اعلام و اقدام! نمی باشد.

- آیا ورود با لباس نظامی به داروخانه یا اماکن درمانی که بیماران حضور داشته، نیاز به کسب مجوز و حکم قضایی ندارد؟

- آیا داروخانه می تواند این نحو ورود را مانع شده و صرفا به بازرسین با لباس شخصی و ارائه کارت اجازه ورود دهد؟

- آیا این ارگانها مسئولیتی درقبال برداشتهای عموم نسبت به نحوه عملکردشان دارند؟ و اگر دارند از چه طریقی باید پیگیری گردد؟

مسلما این اعتراض به شیوه ورود و بازرسی از داروخانه است و روشن است که نظارت از انحای مختلف در هر سیستمی باعث حفظ سلامت و اعتبار آن مجموعه است.


* روند پیگیری و ماحصل را به اطلاع همکاران خواهم رساند.

 در پیگیریهای صورت گرفته مقرر شد نماینده شبکه بهداشت درصورتی که در موارد بعدی چنین مواردی مشاهده شد از همکاری خودداری کنند و نتیجه بازرسی قابلیت اجرا نداشته باشد و داروخانه میتواند در صورتی که همراهی نماینده وزارت بهداشت یا شبکه وجود نداشت از ورود بازرسین به این صورت ممانعت کنند

بیان مشکلات و ارائه راهکارهای صنفی

بعد از معرفی گروه وایبری که دکتر ارسلان کاویانی ساخته بودن. بحثهای متنوعی صورت گرفت و با توجه به نارضایتیهای موجود حول چند محور تصمیم بر این شد که متنی اولیه تهیه بشه و بعد از تصحیح و تکمیل از طرق مختلف پیگیریهای لازم برای نمایاندن این خواسته ها صورت بگیره.

محورهای اصلی اعتراضات شامل ؛

- روند نگران کننده جذب در رشته داروسازی که قطعا در آینده نزدیک منجر به مشکلات فراوان در زمینه امنیت شغلی فارغ التحصیلان خواهد شد.

- اعتراض به وضعیت دریافتی حق فنی ، چه حق فنی نسخ و چه OTC و علی الخصوص هزینه ساخت داروهای ترکیبی

- مشکل عمده دیگر در ارتباط با هویت شغلی و جایگاه حرفه ای هست؛
منجمله عدم تناسب درامد با دانش، عدم تناسب علوم کسب شده با زمینه اجرا و بکار گیری اونها

 - و نگرانی بابت ظهور داروخانه های زنجیره ای با مدیریت غیر داروساز و به اصطلاح پراتیک که با استثمار داروسازان جوان و معرفی به عنوان موسس با دریافت حقوق و عدم نظارت و حضور مستقیم! بنحوی که با ادامه این روند و خارج شدن کنترل اکثر داروخانه ها علی الخصوص در کلان شهر تهران، و تقویت مافیای سلطه گر، به غیر از مشکلات ناشی از در اولویت اول قرار گرفتن مسائل مالی و منفعت طلبی، تهدیدات عمده ای برای سلامت بیماران و جامعه ایجاد میکند، وضعیت اشتغال آینده نگران کننده ای خواهد داشت و در حل مشکلات صنفی بعلت عدم هماهنگی و پایبندی این دسته از داروخانه ها، بار دیگری بر مشکلات این صنف افزوده است

 ====

چاپ اسکناس ارزش واقعی آنرا کاهش میدهد و تنها ارزش اسمی است که باقی می ماند.

اگر به زمینه های اقدام برای افزایش فارغ التحصیلان بنگریم نگاهمان منطقا به وضعیت توزیع نامناسب نیروی کار در نقاط مختلف کشور و روند رو به تزاید خروج سرمایه های تحصیلی بوسیله مهاجرت و ازدحام بیماران در برخی از مراکز معطوف خواهد شد. البته با نگاه اقتصادی نیز میتوان جذب دانشجو از طریق دانشگاههای غیر انتقاعی را گامی در جهت تامین نیازهای مالی دانشگاهها از بخش خصوصی و کاستن از نقش دولت در تامین آن دانست.

 اما اگر دغدغه تامین مالی و احیانا شیرینی افزایش درامدهای اساتید و مسئولین تصمیم گیرنده را به کنار بگذاریم، آیا به واقع راهکارهای دیگر برای مشکلات ذکر شده، سنجیده و بکار گرفته شده اند؟

آیا برای داروسازان شاغل در مناطق محروم به غیر از امتیازات تاسیس مشوق های دیگری ارائه شده اند؟

آیا امید به آینده و خوشبینی به استفاده از دانش حرفه ای در این مملکت برای فارغ التحصیلانی که آهنگ مهاجرت در سر دارند آنقدر بوده که کفه ترازوی قضاوتشان را به اقامت در دیار مادری متمایل نماید؟

 آیا می یابست افزایش درامد اساتید، خودکفایی دانشگاهها به قیمت به خطر افتادن آینده شغلی چندهزار دست پرورده همین دانشگاهها باشد؟

بنظر می رسد در این رابطه تصمیم گیری شتابزده و کوته نگرانه ای صورت گرفته و آتش این تصمیم آینده این رشته را بخطر انداخته بنحوی که غفلت در خاموشی به موقع قابل گذشت نیست.
از این رو با توجه به همیت وزیر جدید بهداشت که عملکردشان بارقه امیدی در حل مشکلات فراهم آورده ، دور از انتظار نیست پیگیری همه جانبه این مساله از طرق نمایندگان دانشجویی دانشگاهها، اساتید و هیات علمی، انجمن های صنفی و فارغ التحصیلان این رشته به هر نحو ممکن، این روند را متوقف و مشکلات ایجاد شده را مدیریت نمایند.

 

 ==

در صورتی که ایده آلی برای آینده کاری داروخانه ها متصور باشیم؛ می بایست با تعداد محدودتر مراجعات بیمارانی روبرو باشیم "که اقدام به خود درمانی نمیکنند، اصراری به دریافت بیش از نیاز دارو ندارند، مشکل مالی خاصی در تهیه داروهای مورد نیاز خود ندارند و عملکرد پوششی بیمه در این زمینه مناسب است،" طبیعی ست، برای داروسازی که با فراغ بال و حوصله کافی و وافی به شنیدن حرفهای بیمار و ارائه توضیحات مبسوط و راهنمایی جامع درباره داروها، فرایند درمان و رفع سوالات و ابهامات بیمار می پردازد، می بایست دغدغه مالی به حداقل برسد.

یکی از این راهکارها تعریف مناسب حق فنی و نظارت داروساز است که می بایست متناسب با تعداد داروهای دریافتی بیمار و وقت و علمی که صرف میکند باشد.
در زمینه ساخت داروهای ترکیبی که هزینه فعلی تا سقف 11500 ریال! بیشتر به توهین شبیه است تا تعرفه! قظعا بایست پیشنهادات انجمن ها خصوصا انجمن فارس در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، تا شاهد رونق بیشتر این بخش که نمایش واقعی و عینی "داروسازی" است گردد. تنظیم دقیق داروی ترکیبی بر اساس نیاز هر بیمار و ارتقا کیفیت و تنوع اقلامی که توسط داروساز قابل تهیه است از جمله موارد درخواستی خواهد بود.

 

=

از گله های همیشگی داروسازان در حرفه کار در داروخانه، بسته بودن دست آنها از لحاظ قانونی برای ایفای نقش در "درمان" بوده. فرمت رایجی که در حال حاضر وجود دارد مسئولیت تمام و کمال نسخه را از تشخیص تا تجویز به پزشک سپرده و نقش داروساز را در حد چک کردن تطبیق داروهای تحویلی با درخواستی محدود کرده و در مواردی که به نظر وی اشکالی در نسخه مشاهده کند، صرفا گزینه اخلاقی تماس با پزشک و در صورت صلاحدید و هماهنگی اصلاح موارد بوده.

حال اینکه بعد از پروسه تخصصی تشخیص که مهارت خاصی را می طلبد، امر پیچیده درمان، توجه به سلایق شخصی بیماران و استفاده از مکملها و تغییر برند بر اساس بودجه و رضایت بیمار و هر اقدام در درمان بوسیله داروساز که در راستای تشخیص و درمان بیمار باشد می بایست مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

 در این زمینه، یکی از اقدامات اساسی تغییر نگاه بیماران به نقش داروساز و دریافت بیشتر اطلاعات علمی بوسیله مشاوره می باشد و صرفا با تغییر قوانین و رفع محدودیتهای آن نمیتوان به ایجاد تغییرات مطلوب در این زمینه امیدوار بود.

چه اقدامات اولیه ای می تواند این فرایند را تسریع سازد؟
آگاه ساختن بیماران از اهمیت دریافت مشاوره دارویی و علی الخصوص پیامدهای ناگوار خوددرمانی بر سلامت جسمی خود

ایجاد نظام ارجاع توسط داروسازان؛ تا با کسب شرح حال اولیه بیماران، برای دریافت بیمه ای اقلام دارویی در فرمهایی که در داروخانه ها قرار دارد بیمار به پزشکان طرف قرارداد معرفی و از همان داروخانه ارجاع دهنده دارو را با پوشش بیمه ای دریافت نمایند. (محدودیتهایی در دریافت به این نحو دارو در نظر گرفته شود) و بدینوسیله فرهنگ عامه به دریافت نظارت سوق داده شود و بهانه های مالی برای اجتناب از ویزیت و ... کاهش یابد.

 در بحث آموزش بیماران و ارتقای فرهنگ مصرف دارو  بنظر می رسد جنبه ای که باید بیشتر بر روی آن تاکید نمود. آگاهی مردم از عوارض بالقوه داروها و عواقب مصرف خودسرانه و نسنجیده آن بر روی جسم و روان خود و اثرات بلند مدت این نحوه مصرف دارو بر سلامت جامعه است. بدلیل آگاهی رسانی اندک در این زمینه مشاهده میکنیم که حتی ذکر چند نمونه از عوارض دارو در برشور باعث ترس و نگرانی شدید در برخی بیماران میشود و حال اینکه می بایست توجه داده شود که هر دارو فی النفسه دارای عوارض بوده و تنها مصرف درست و بر اساس تشخیص درست است که منافع دارو را بر مضراتش در همان فرد مصرف کننده افزون می سازد و در نتیجه اهمیت این موضوع انتخاب را باید به گروه پزشکی با صلاحیت و با مسئولیت سپرد.