کم کم باید خطوط آخر در پرونده سال نود در بایگانی عمرمان را بنویسیم و پلمپ کنیم و برای آماده و بازکردن صفحات جدید در سال جدید مهیا شویم.
این سال و این سالها چه از نظر مسائل صنفی و اجتماعی پر از استرس و شوک و نارضایتی و ناکامی و لحظه هایی هرچند گذرا از شادی و موفقیت بود. خیلی از مطالبات ما در گوشه ای خاک میخورند و خیلی از امیدهای ما به انتظار گشایش همچنان منتظر...
با اینحال هیچ وقت امید که تنها مرهم و چاشنی طاقت زای گذران عمرمان هست را از کف نخواهیم داد و همچنان که به تجربه یافته ایم دستها در دست هم باقی خواهیم گذارد و از تمام این آوازهای مایوس گران گوش خواهیم بست که ثابت کنیم آینده را دلهای پر امیدمان و دستهای در هم فشرده مان خواهند ساخت.
در زمینه صنفی از دید خودم مشکلات و آمالم را مایلم بیان کنم...
- بخش مهمی از مشکلات ما در داروخانه ها مربوط به نیاز برای داشتن حجم کار بالا، یعنی تعداد نسخه بالا برای داشتن درامد مکفی است. تبعات این نیاز بسیار بالاست. شما نمیتوانید وقت کافی برای بررسی نسخ تخصیص دهید. نمیتوانید وقت کافی برای مطالعه و به روز نگه داشتن دانش علمی خود بکار بندد. فرصت کمتری برای بررسی ایرادات سیستم تحت نظر خود و بکاربندی روشهای مدیریتی بهتری دارید. نیازمند داشتن ورود زیاد نسخه هستیم و این یعنی نیازمند داشتن قرارداد با اکثر بیمه ها و این نیاز باعث میشود فرمت قرارداد بیمه ای شرم آور باشد و ما با اینکه هیچ رضایت قلبی نداریم به آن تن میدهیم و باز همین نیاز است که ما را به سمت مشتری مداری به جای سلامت مداری می کشاند.
- تحمیل وظایف بیمه ها به داروخانه هم از مشکلات ماست. بخش اعظمی از توان و نیروی پرسنل داروخانه صرف بررسی قیمت مورد قول دارو در بیمه های مختلف، شرط و شروط مختلف بیمه ها در یک دارو، ایراداتی که از نظر بیمه ها به درست یا نادرست موجب عدم پذیرش نسخه میشود و این واقعیت که شما با وجود ارائه دارویی که برایش هزینه کرده اید به بیمار بیمه شده یک سازمان در دستتان کاغذ پاره ای می ماند که باید با گذر از هزار تیر اما و اگر بعد از هجرانی به مدت عشق مدیران بیمه ها به وصال مجدد شما در شمایل کاغذی دیگر که هر روز بی ارزش تر از دیروز می شود نایل شوید و چه سخت است که باید بافاصله عیش دیدار را بر خود حرام کنید و بازش دهید بهر پاساندن چک تا تنور فروش را همچنان گرم دارید.
و من حیرانم با وجود تنور پر فروغ فروش در داروخانه چرا همچنان هشتمان گرو نه مان هست! همانا ما نسیه فروشان جان سختیم!
- ناچیز بودن سود فروش دارو، عدم تناسب دریافتی حق فنی با تمام شرح وظایفی که بدان آویزان کرده اند.
- عدم اطمینان از امکان تامین دارو ما را به سمت بالا بردن استوک و بدتر کردن وضعیت گردش مالی مان میبرد. زمانی که ناچار هستیم تنور فروش را به هر قیمتی بالا نگه داریم چه به پذیرش تحمیل های بیمه، چه غمزه و عشوه ... و چه هر درخواست بی مورد و ناصوابی، باید متاعی برای عرضه همیشه موجود باشد.
متاعی که شرکت ها دو روز دارند و ده روز نه! تحریم هم که قصه ای است محال!!
- با ذخایری پر از دانش در جایگاهی می نشینیم که نه فرهنگ عمومی و نه سایر همکاران امکان بهره بردن از فوایدش دارند. سرمان را گرم میکنن با داستان بیمه ها و داستان چک ها و داستان شرکت ها... عمرمان را می سوزانند با کشاندن ذهنمان به بیراهه مشکلات مالی و دردسرهای روزمره و ما را تهی میکنند از داشته ها و به ریشمان میخندند آن ندارها!
- امیدوارم در این سال با افزایش درامد مسئولین فنی مواجه شویم. افزایش درامد مسئولین فنی و استفاده از چند نیروی فنی داروساز بصورت همزمان در داروخانه هایی که نسخ زیادی را روزانه پذیرش میکنند، برای بهبود کیفیت نظارت و مشاوره دارویی امری لازم است. در صورتی که داروساز از لحاظ مالی تامین نباشد و حجم کاری بالایی داشته باشد صحبت از ارتقا کیفیت علمی کار در داروخانه معقول نیست.
- قرارداد ترکمن چای فعلی بصورت هماهنگ با تمام بیمه ها فسخ و قرارداد منصفانه و دو طرفه ای که حقوق داروخانه را برای جبران هزینه های ناشی از تاخیر در بازپرداخت. ثبت و مکانیزاسیون و نحوه اعمال کسورات به رسمیت بشناسد بعنوان قرارداد جدید لازم الاجرا گردد.
- آموزش فرهنگ مصرف دارو در بیماران و آشنا کردن بیماران و البته برخی پزشکان معدود به تفاوتهای واقعی بین دارو با مکمل ها و سایر محصولات غذایی!
- برچیده شدن مافیای دارویی سازمانهایی مثل هلال احمر و واگذاری سیستم توزیع دارویی آنها به بخش خصوصی
- نظارت بر فروش اینترنتی دارو و تدوین دستورالعمال و محدودیتهای آن
- وارد شدن انجمن ها در امر اجرای بازآموزی و راه اندازی بخش بازرسی و آموزش در انجمنها
- گسترده شدن دامنه اختیارات انجمن های داروسازی که ضمن حفظ منافع در جهت رفع ایرادات و بهبود ساز و کار داروخانه ها اقدامات جدی آغاز کنند
- فراگیر شدن آموزش علمی پرسنل داروخانه و گذراندن دوره های مربوطه برای کاهش خطرات ناشی از اشتباه در نسخه پیچی
- تعریف هزینه قانونی مشاوره دارویی که تحت پوشش بیمه ها نیز قرار گیرد.
- پاسخگو بودن و جبران هزینه های تحمیلی به داروخانه برای مواردی مثل از دسترس خارج شدن سایت و تلاش مجدد برای ورود از یک آی پی! حذف کامل موارد کسورات ناشی از اشتباه در درج اعداد و ارقامی مثل کد و سریال و شماره و ... کسورات صرفا باید بر مبنای قیمت دارو و اعتبار دفترچه مورد پذیرش باشد.
- به کار گماردن وکلایی برای پیگیری حقوق داروسازان برای پیگیری مطالبات حقوقی و شکایات
- ورود انجمن ها به امر توزیع دارو و کاستن از سود توزیع دارو و اعاده کردن آن به داروخانه ها
- بهبود وضعیت تبادل دارویی داروخانه ها به واسطه نقش انجمن ها
- ارتباط بیشتر مسئولین فنی داروخانه ها مجاور با یکدیگر. شیفت چرخشی و جلسات هفتگی
- تقویت نقش نظارتی روی نسخ، تعامل بیشتر و بهتر با پزشکان. برگذاری جلسات مشترک برای رفع محدودیتها و بهبود و ارتقا همکاری
- افزایش دامنه داروهای OTC و تعریف جایگاه درمان مستقیم توسط داروساز در موارد مینور
- رشد سریعتر آموزش الکترونیکی و آموزش بر روی نسخ خود داروخانه
- جلسات بازآموزی محلی بصورت ارائه مقاله و سخنرانی توسط یکی از داروسازان بصورت دوره ای
- ورود انجمن ها به حیطه کمک و مشاوره به اقتصاد داروخانه ها، راه های کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و انبارداری صحیح
- کمک در جهت حذف منابع قاچاق عمده دارو و حذف نسخه نویسی بعنوان یک عامل موثر در بقای داروهای قاچاق
- دو شرکت داروپخش و هجرت با تجدید نظر در تعاملشان با داروخانه ها از بایکوت خارج شوند
- ورود دانشگاه ها به حیطه مقایسه کیفیت ساخت برند ها مختلف دارویی در کشور و اعلام دو برند بهتر در هر محصول به جهت تحرک بیشتر کارخانجات دارویی در بهبود کیفیت ساخت
- آموزش مشاوره دارویی بصورت عملی در دانشگاهها شروع شود
- درب دانشگاههای پولی کمی تنگ تر شود!
- تسهیلاتی مثل بازپرداخت طولانی خرید دارو، وام بدون بهره و پرداخت فوری مطالبات بیمه ای برای داروخانه های تازه تاسیس در ۵ سال اول فعالیتشان در نظر گرفته شود.
و...
هزاران امید و آرزوی خوب برای روزهایی که آزادی و شان انسانی تک تک فقیر،غنی،تحصیل کرده، بدون سواد، بی فرهنگ و با فرهنگ محترم شمرده شود.