خيلي وقته ايده اي توي ذهنمه .اما ميدونم كه تنهايي از پسش بر نمي آم
يه مرجع خوب براي پيدا كردن معادل ژنريك يك اسم تجاري ناآشنا به صورت ديجيتال - چيزي مثل مارتينديل - هنوز پيدا نكردم . حتي به ذهنم رسيد قسمت آخر كتاب مارتينديل عزيزم رو ورق ورق كنم. دونه دونه اسكن و بعد OCR كنم . تا اينجاش خيلي وقت نمي گيره اما بعد از اون كه جدا كردن و ويرايش ميشه خيلي وقت گيره . اگه كسايي مايل هستن در اينكار - غير تجاري - كمكم كنن بهم خبر بدن . ممنون

"من اینکارو کردم اما با اینکه با چند برنامه OCR خوب هم کار کردم و نتیجه کار احتیاج به کلی ویرایش داره یک نمونه اش رو براتون گذاشتم که ببینید(ایرادات در تبدیل زیاده و روش مطمئنی نیست) . بعد از اینکه سایت مارتیندیل رو پیدا کردم به این نتیجه رسیدم با استفاده از دوره آزمایشی ۱۵ روزش با کمک برنامه هایی مثل OfflineExpolorer و WebZip قسمت Preparation رو بیارم پایین که تا یک قسمتی هم کار پیش رفت اما ماشالا انقدر تعداد زیاده که من بعد از ۶ روز کار فقط تونستم یک بیستم تنها حرف A رو دانلود کنم. اگه تعداد بچه هایی که حاضرا کمک کنن حدود ۲۰ نفر بشه میشه توی یکی دو ماه دانلود کرد و چند ماه بعد هم وقت گذاشت و توی Access وارد کرد . یه نمونشم میزارم ببینید(نمونه فایل اکسس - نمونه فایل اکسل). احتمالا راهنمای کار با اون برنامه ها رو هم مینویسم تا کسایی که مایلن کمک کنن."
حدود ۳۰۰۰ اسم تجاری دانلود شده که به صورت خام و پردازش نشده  از اینجا میتونین دریافت کنید. فرمت فشرده سازی با برنامه 7zip است که حجم ۱۶ مگابایتی را به کمتر از نیم مگابایت تبدیل کرده ! با برنامه WinZip به حجم ۶ مگابایت و با برنامه WinRar به حجم ۵ مگابایت رسیده . بد نیست شما هم این برنامه فشرده ساز قوی را دانلود کنید از اینجا.


در مورد آينده داروسازي -۱ ؟

اين وضعيت رو تصور كنيد :
بيمار به مطب ميره . معاينه ميشه و پزشك معالج داروهايي كه براش تجويز مي كنن رو توي كامپيوتر وارد ميكنن . بعد اين اطلاعات به نزديكترين داروخانه از طريق يك شبكه داخلي فرستاده ميشه و بعد داروها با بروشور و توضيحات به آدرس بيمار با پيك فرستاده ميشه. نمونه در آمريكا
مزايا : داروخانه مديريت بهتري روي درخواستها ميبينه . ديگه مشكلي مثل ازدحام در داروخانه و عجله و بي دقتي ديده نميشه . و همينطور فضاي كمتري در داروخانه نياز هست . فرصت بيشتري براي بررسي نسخه . بررسي تداخلات و شرايط بيمار فراهم ميشه و وظايف علمي داروساز هم بهتر انجام ميشه

معايب : بر طبق قانون تحويل نسخه به بيمار صرفا بايستي توسط دكتر داروساز انجام بشه - ارتباط مستقيم و صميمي بيمار با داروساز از بين ميره - احتمال پرسش و توضيح بيشتر خواستن كمرنگ ميشه -
راه حل : اصلاح قانون به اينصورت كه بيمار توسط يك داروساز تحت نظارت و پايش قرار بگيره
پرونده اي براي بيمار تشكيل بشه و بسته به نياز متناوبا از طرف داروساز با بيمار تماس گرفته بشه و در مورد كارايي و احيانا بروز عوارض يا مصرف صحيح داروها سوال شود .

چه اشکالی داره از بیمارانی که مایل هستند برایشان پرونده پزشکی در داروخانه تشکیل بشه . جلسات خصوصی مشاره دارویی داشته باشن و پیگیری درمانی برایشان صورت بگیره هزینه جدایی درنظر گرفته بشه؟

مشکل اصلی که وضعیت داروسازی رو به رکود کشانده نداشتن توجیه اقتصادی برای ارائه کار علمی در داروخانه هست. اگه قوانین به نحوی باشن که بین میزان عرضه اطلاعات و کارعلمی انجام گرفته بر روی نسخه با میزان دریافت هزینه تعادل منطقی بوجود بیاد . در اینصورت ما شاهد تقویت انگیزه ها برای ارائه کارعلمی . وجود رقابت بین داروخانه های مختلف برای جذب داروسازان برتر و ایجاد رقابت سازنده در بین داروسازان برای بالاتر بردن توانایی های علمی و ارتباطی خواهیم بود. به عقیده من این اتفاق یک رویداد گریز ناپذیر است که دیر یا زود بایستی در این مملکت رخ دهد. شما وقتی انگیزه ای برای نگه داری کوهی از داده ها در ذهن خود نداشته باشید دیر یا زود زحماتی که برای بدست اوردنشان کشیده اید بر باد خواهد رفت . تا وقتی عملا داده های خود را بکار نبرید صرفا خود را زحمت بی حاصل داده اید.

حداقل در این برهه قدم اول تعیین صحیح و معقول تعرفه حق فنی بر اساس تعداد اقلام دارویی است. نه چیزی که اکنون میبینیم ( جمع اقلام؟؟ بالاتر یا پائینتر از ۱۰۰۰ تومان؟؟) بر کدام قاعده استوار است؟

خوشبختانه اکثر داروخانه های کشور به کامپیوتر هم مجهز شده اند و دیر یا زود مجبور به استفاده online خواهند بود.

داروها را میتوان به دو دسته تخصصی و عمومی تقسیم بندی کرد و حق فنی جداگانه ای برای هر دسته دارو تعیین نمود.

می توان ۲ تا ۴ حق فنی مختلف برای تعداد اقلام دارو در نظر گرفت مثلا  تک قلم ۱۰۰ تومان ۲ تا ۳ قلم ۳۰۰ تومان بین ۴ تا ۵ قلم ۵۰۰ تومان و بیشتر از ۵ قلم ۱۰۰۰ تومان.
تقسیم بندی برای وقت صرف شده کارائی ندارد . مثلا شمردن ۳۶ عدد کپسول امگا-۳ کار وقت گیریست اما صرف وقت برای چنین کارهایی اصلا ملاک مقبولی نیست.

داروساز باید بسرعت حجم انبوهی از تقاضا ها را پاسخ دهد تا بتواند درامد متوسط در روز داشته باشد. یعنی اگر انگیزه هم باشد(غیر مادی) وقت نیست! و اگر قرار باشد در داروخانه ای شلوغ شما برای هر بیمار حداقل وقت یک ربع در نظر بگیرید بایستی در داروخانه را بعد از مدتی گل بگیرید چون نمی توانید حتی حقوق پرسنل را پرداخت کنید.

معضل بعدی که باعث رکود وضعیت داروسازی در ایران شده نداشتن مسئولیت واضح و مستقیم در امر درمان است. یعنی مساله ای که قانونا میتواد برای داروساز مشکل ایجاد کند مثلا این هست که تحویل دارو با نسخه پزشک مطابقت نداشته باشد نه اینکه چرا توضیح کافی در مورد مصرف دارو داده نشد؟. چرا تداخلات نسخه بررسی نشد؟ چرا وقتی اشتباه علمی واضح در نسخه دیدید اقدامی انجام داده نشد؟ و...

یعنی نداشتن اجبار برای بالا و بروز نگه داشتن معلومات . چون بازخواستی وجود ندارد.

معضل دیگر نبود قدرت قانونی برای اعمال نظر و تغییر در فرایند درمان است.که البته چندان پر اهمیت نیست چون تقریبا همه پزشکان خصوصا نسل جدیدتر توجیه و مشاوره منطقی داروساز در انتخاب و یا تنظیم دوز دارو را قبول میکنند و این دیگر به هنر داروساز در ارتباط برقرار کردن با همکار پزشک خود مربوط میشود .

مساله بعدی نبود فرهنگ مناسب درمانی در بین بیماران است. بیمار اهمین نقش داروساز را نمیداند. از داروساز توقع خاصی ندارد. به حداقل دریافت اقلام نسخه در داروخانه کفایت میکند و .. و در نهایت برایش حداقل از لحاظ علمی تفاوت چندانی نمی کند که کدام داروساز؟....

داشتم در مورد چاره فکر میکردم . درد دلهای داروسازان و پزشکان در مورد گرفتن بدون نسخه دارو بدون هیچ ضابطه ای و .. (در واقع مشکل اینه که داروسازها نمیتونن یک تنه با فرهنگ غلط درمانی مردم مبارزه کنندو همین فرهنگ برای پزشکان هم مواقعی که بیمار درخواست نوشتن داروی خاص رو میکنه و پزشک هم با اکراه قبول میکنه وجود داره.. کسی از درگیر شدن به بهای هیچ استقبال نمیکنه .) در واقع مشکل باید با تغییر فرهنگ مردم حل بشه. چطور؟
مثلا مشکل فرهنگ ترافیکی . با وجود تمام اعتراضات به نحوخ برخوردها و رسیدگیها . چیزی که بیشتر از همه مردم رو وادار به رعایت نظم در رانندگی میکنه . درک این نکته که بهتر راندن به نفعشونه نیست .بلکه نگرانی از جریمه سنگینه (متاسفانه اکثرا اینطوره).
چندین راهکار میشه برای ارتقا دانش مردم ارائه داد. برنامه های تبلیغی در صدا و سیما که توسط انجمنهای پزشکی و دارویی تهیه بشه و
میتونن با تغییر قیمت دارو و افزایش سهم بیمه ها هم این مشکل رو تاحد زیادی حل کنند
مثلا فرض کنید قیمت داروی تولید داخلی ۱۰۰ تومان باشه که ۳۰٪ رو الان بیمار و ۷۰، رو بیمه پرداخت میکنه.
اگه این قیمت بشه ۳۰۰ تومان(و این ۲۰۰ تومان افزایش قیمت مستقیما به بیمه تعلق بگیره ) و بیمار ۱۰٪ و بیمه ۹۰٪ قیمت دارو را پرداخت کنه (عملا هیچ تغییر پرداختی صورت نمی گیره بیمار همان ۳۰ تومان و بیمه ۷۰+۲۰۰ تومان) .
برای بیماری که میخواد با دور زدن پزشک دارو رو از داروخانه تهیه کنه سدی (غیر اخلاقی ) ایجاد میشه . گردش مالی بیمه افزایش پیدا میکنه و توان پرداخت دیون عقب افتاده خودش رو بدست میاره . دردسر داروخانه ها برای کلنجار رفتن با بیمار برای ندادن داروی بدون نسخه کمتر میشه. آرامش بیشتری برای کار داروساز فراهم میشه . قدر دارو بهتر دونسته میشه .
قاعدتا بیمه ها هم باید تمام داروهای موجود در لیست ژنریک رو هم (همونطور که در قانون آمده ولی اجرا نمیشه ) رو به گردن بگیرن تا برای بیمار بیمه شده خدای نکرده دغدقه مالی ایجاد نشه و...
لطفا نظر خودتون رو منتقل کنید.

من نظر یکی از داروسازان تقریبا جوان رو که چند سال تجربه اداره داروخانه دارن رو هم منتقل کنم:
نظرشون این بود که حق فنی برداشته بشه و بجاش مارژین سود دارو افزایش یدا کنه و اگه بیماری تمایل به دریافت مشاوره داشت در محل مخصوص و با صرف وقت کاقی مشاوره دریافت کنه و حق مشاوره (معادل حداقل حق مشاوره روانپزشکان یا روانشناسان) دریافت بشه . بیمه ها هم بخشی از هزینه مشاوره رو تقبل کنند.
لطفا در مورد این نظر هم دیدگاهتون رو منتقل کنید.

من امروز به ذهنم رسید : احتمالا طرفداران حق فنی صفر تومان برای جمع اقلام زیر ۴۰۰ تومان میخواستند مشکلی که دیده میشد (مریض میبینه برای داروهای ارزان قیمت دارو بدون نسخه ارزانتر از با نسخه بیمه میشه) را حل کنند . درحالیکه خواسته یا نا خواسته به حرفه داروسازی توهین کردند. حق فنی صفر تومان یعنی عملا نادیده گرفتن شغل داروسازی. یعنی داروساز باشه یا نباشه فرقی نمیکنه . یعنی آقاجون داروساز هیچ!! ":
یعنی اگه شما بعنوان داروساز نسخه ارزان بدی دست مردم ! داروساز نیستی؟!
یعنی کاری که در داروخانه انجام میشه اگه دارو ارزان باشه . هیچه؟!
یعنی پزشکان محترم . لطفا برای حفظ شان داروسازان نسخه ارزان ننویسید!
یعنی فرقی نمیکنه داروی زیر ۴۰۰ تومان رو از کجا بگیری؟؟
یعنی ارزش وجود داروساز به قیمت داروییه که بدست بیمار میده؟؟!!

شما میتونین حق فنی صفر رو جور دیگه ای معنی کنین؟؟؟؟؟


میتونستن لااقل با در نظر گرفتن حق فنی ۵۰ تومانی!! اینقدر حماقتشون رو به رخ نکشند!( با عرض پوزش ).
ضمن اینکه بکل فلسفه حق فنی بر اساس قیمت دارو از پایه بی معنیه.(به نظر من)

 

- به نظرتون بهتر نیست روی قیمت درج شده روی دارو بجای "قیمت مصرف کننده" بنویسن "قیمت مصرف کننده بدون تعرفه" یا "قیمت بدون تعرفه" ؟
خوب مریض هم حق داره بگه این که روش نوشته قیمت مصرف کننده قلان قدر شما چرا ..... و داروسازها هم حتما خسته شدن هر بار در مورد این قوانین توضیح بدن(شایدم هم بیمار اصلا توجیه نشه و ناراضی بمونه).
چون میبینیم که هیچوقت قیمت روی دارو به تنهایی ملاک نیست : در مورد داروهای نسخه ای که بیمار باید حق فنی بده و در مورد داروهای بدون نسخه OTC هم که ۱۵ درصد اضافه میشه (تا سقف ۲۰۰ تومان).
با تغییر اون اصطلاح هم بیمار راحت میشه . هم داروخانه

 

- حتما از وضعیت شیفتهای داروسازها اطلاع دارید. داروسازانی که به خاطر تامین معیشت خود حاضر به دریافت حقوقی به مراتب کمتر از حق قانونی و تائید شده شان توسط انجمن داروسازان میشوند. پراتیکهایی که هراز چند گاه عذر داروساز را می خواهند و اقدام به بکارگیری داروساز دیگری میکنند بدون اینکه داروساز جدید از شرایطی که پیش از این بر سر همکار داروسازش آمده اطلاع داشته باشد و تکرار این دور تسلسل ..

جای تشکیل پرونده برای هر داروخانه خصوصا داروخانه هایی که تاسیس شان توسط دکتر داروساز انجام نشده و یا تحت اجاره غیر داروساز است و .. در انجمنهای داروسازی خالی است. که در آن هر مسئول فنی که در آن داروخانه بکار اشتغال داشته از مشکلات . مزایا و هر نکته ای که برای هر متقاضی تازه کار آماده به کار در آن داروخانه لازم است گفته باشد. البته حب و بغض شخصی-bias-  همواره در چنین داده هایی وجود دارد . فایده چنین پرونده هایی مسلما فراوان است . صاحبان داروخانه ها دیگر بدون ملاحظه نسبت به فسخ قرارداد و هر بر خورد ناشایستی اقدام نمی کنند. متقاضیان کار بهتر با محیط جدید کاری آشنا میشوند و ...

متاسفانه برخی از همکاران تنها به حضور فیزیکی در داروخانه اکتفا میکنند و طبعا انتظاری هم برای دریافت کامل حقوق تعریف شده خود ندارند . این وضعیت واقعا مایه شرمساری و سرافکندگی ست. کاش کمی قدر زحماتی که برای دریافت این مدرک کشیده شده دانسته میشد. (و شاید هم ...)

- شغل داروسازی چطور تغییر خواهد کرد؟(آینده شغل داروسازی-۲)


دانستن اینکه چطور داروسازان باید خود را از قبل با تغییراتی که خواهند دید تطبیق داده و همینطور نحوه تدریس و کسب مهارت های آموزشی دانشجویان بسیار اهمیت دارد.

نکته خیلی مهم برای شناخت مساله در بررسی نوع نیاز به شغل داروسازی در سالهای آینده نهفته است.
زمانی حدود ۱۰ تا ۲۰ سال آینده که با پیشرفت علم پزشکی تعداد افراد سالمند به سرعت افزایش خواهد یافت و افراد سالمند هم از لحاظ تعداد و هم درصد جمعیتی بیشترین میزان را نشان خواهند داد: این جمعیت خصوصیات و ویژگیهای خاصی دارند و از لحاظ توان مالی پرداخت هزینه ها نیز متفاوت هستند.
بیماری های مزمن و تحلیل برنده ای مثل آلزایمر و آرتریت چالشهای اصلی درمان خواهند بود و باتوجه به کمبود نیروی انسانی که با پرداخت مالیات باید هزینه های درمانی جمعیت مسن نیازمند به درمان را تامین نمایند.
به نظر میرسد این محدودیتها در کنار افزایش نقش پرسنل داروخانه و سیستم های کامپیوتری کمک کننده در انجام نقشهای سنتی داروساز .آینده سیستم دارویی و نقش داروسازان را در نظام سلامت به طور کلی تغییر دهند.
داروسازان باید بدون هیچ تردیدی ثابت نمایند که نقش و خدمتشان مورد نیاز-با ارزش- کافی و مقرون به صرفه است.
بخشی از خدمات قبلی ممکن است تغییر یایند و حتی متوقف شوند.
نقش مشاوره ای موثر و اطمینان از استفاده بی خطر و منطقی داروها و مدیریت دارودرمانی نقش بی همتای داروساران خواهد بود.
تا زمانی که مسئولیتهای روزمره برای تحویل دارو به سیستم اتوماسیون و تکنیسین داروخانه که آموزش و مدرک لازم را کسب کرده باشد. سپرده نشود نمی توان مطمئن بود که داروسازان از عهده نقشهای مشاوره ای سطح بالا و بررسی علمی وضعیت بیماران که وقت گیر و نیازمند ارتباط و بکارگیری دانش است بر بیایند.
درمورد نحوه تامین هزینه ها نکته های امیدوار کننده ای وجود دارد. در بررسی هزینه های درمان دیده میشود که به ازای هرمیزانی که برای درمان هزینه شده معادل آن نیز برای برطرف کردن مشکلاتی که همراه با مصرف دارو پیش آمده مصرف میشود. هر چند بسیاری از این عوارض غیر قابل پیش بینی و کنترل هستند اما در بسیاری موارد داروسازان میتوانند عوارض مرتبط به دارودرمانی را پیش بینی و از وقوع آنها ممانعت کنند یا تاثیرشان را به حداقل برسانند.
از طرف دیگر سالمندان برای سلامتشان ارزش قائل هستند و حاضر اند برای کسی که بتواند به کنترل بیماریهای مزمنشان کمک نماید که باعث شده توانایی جوان ماندنشان - بارور بودن و سلامتشان تحلیل برود. هزینه پرداخت کنند
و همچنین نیاز گسترده به خدمات داروسازان منجر به تحت پوشش قرار گرفتن خدمات داروسازان توسط سیستمهای بیمه ای و حمایتی خصوصی و دولتی خواهد شد.-که این نیاز را در درجه اول بیمار تشخیص خواهد داد.
نقشهای سنتی داروساز مثل چک کردن اقلام نسخه پیچی شده با اقلام درج شده با نسخه به تدریج با استفاده از سیستمهای کامپیوتری که بر اساس بارکد دارو را انتخاب و شمارش کرده و نسخه هایی که به صورت الکترونیکی صادر شده و دیگر مشکل بدخطی و اشتباه در خواندن را نخواهند داشت حذف خواهند شد.
به تدریج برای پرسنل تکنیکی داروخانه امتحاناتی برگذار خواهد شد که توانایی آنها را در خواندن نسخه - نوشتن دستور بر روی لیبلها - گذاشتن دارو در سبد  و تحویل مواد ساخته شده به داروساز برای کنترل نهایی را بررسی نموده و مدرک لازم را اعطا خواهد نمود و این بخشها از مسئولیتهای غیر حرفه ای داروساز به طور قانونی به تکنیسین های داروخانه محول خواهد شد و توجه و نقش اصلی داروساز معطوف به نقش علمی بررسی نسخه و آموزش به بیمار خواهد بود.
تکنیسینهای داروخانه و اتوماسیون ابزارهایی هستند که به داروساز کمک می کند تمرکز لازم برای انجام کارهای فکری داشته باشد. دانش منحصر به فردی که شامل شناخت داروها - پاتوفیزیولوژی - درمان شناسی بیماریها و علم ارتباط موثر با بیمار است که فقط داروسازان پروسه اش را طی کرده اند.

نکته دیگری که باید توجه کرد. رشد سیستمهای است که برای کاهش هزینه ها خرید دارو را به صورت پستی و یا از طریق اینترنت ترویج میکنند باعث ایجاد فاصله و شکاف در رابطه بیمار-داروساز شده و به تدریج اهمیت نقش داروساز کمرنگ خواهد شد که هشداری جدی برای آینده است.

با توجه به این دیدگاه به آینده باید دید آیا در حال حاضر داروسازانی که برای کار در داروخانه تربیت میشوند تا چه حد بر پایه این نیاز در آینده آموزش میبینند و از اکنون چه سیاستهایی برای پیش بینی و تمرکز بر وضعیت آینده شغلی داروسازان بایستی وضع شوند که این نیاز سنجی مسئولیتی جدی برای انجمنهای دارویی و مدیریت سیستم درمانی کشور است.
----------------------------------------------------

چند روز قبل سفارش یک پلاک برای روپوش ام رو دادم - به نظرم اومد بد نیست ورودی هایی که به جشن فارغ التحصیلیشون نزدیک میشن سفارش این پلاکها رو برای جشنشون بدن حالا میتونن لوگوی ورودی یا آرم دانشگاهشون رو هم توش وارد کنند.(باید یک فایل کورل بسازید-یا براتون بسازند)
غیر از این مورد هم کلا برای داروسازان خوبه چنین عنوان الصاقی رو در داروخانه داشته باشن. خصوصا برای جوانترها (همون قضیه هر کی موهاش سفید تره دکتر تره در داروخانه پیش نیاد!)
*هزینه هر پلاک هم حدود چهار هزار تومان هست.
نمونه :
پلاک داروساز.
----------------------------------------------------------------




 

^ بازگشت به صفحه اول وبلاگ