پذیرش نسخه :

 

 

در این مرحله بیماران نسخ خود را تحویل داروخانه میدهند . نکاتی که در این مرحله باید توسط پرسنل رعایت شود شامل

استقبال و داشتن روی گشاده در برخورد با بیماران و پاسخگویی با حوصله و آرامش به سوالات مراجعه کنند گان

·         در صورتی که با بیمه ای قرارداد نداشته باشیم به بیمار اطلاع دهند

·         عدم دریافت نسخ جعلی (خصوصا در مورد داروهای تحت کنترل با امکان سواستفاده)

·         نسخ بیمه ای جدا شده از دفترچه بدون دفترچه اصلی قابل پذیرش نیستند

·         مطمئن شدن از اینکه نسخه تحویلی متعلق به بیمار است (در داروخانه دیگر یا در مطب اشتباه نشده باشد)

·         بررسی نسخه :

 شامل
1 - چک کردن نام بیمار (در نسخ آزاد)
2-  تاریخ نسخه (تاریخ آینده و تاریخ بیش از 3 روز کاری نباشد)
* گاها بیمار در طی چند روز متوالی به پزشک مراجعه میکند، در صورتی که تاریخ نسخه مربوط به چند روز پیش است سایر برگهای دفترچه را برای پیدا کردن تاریخ روز نیز چک کنید)
3-  تاریخ اعتبار در مورد نسخ بیمه ای
4- داشتن مهر به همراه امضای پزشک
5- توجه به تخصص پزشک
6- خواندن تمام مندرجات نسخه (تمام نوشته های داخل نسخه باید توجیه شوند؛
هر نوشته داخل نسخه باید مورد توجه قرار گیرد چه بصورت فارسی چه انگلیسی نوشته شده باشد. هر خط هر اشاره و هر نوشته ممکن است باعث رفع اشتباه شما در خواندن نسخه شود.)

·         مهارت خواندن نسخه بستگی زیادی به عواملی مثل آشنا بودن قبلی ذهن با اسامی تجاری و ژنریک جدید و قدیمی، ارتباط اقلام تجویز شده با هدف کلی نسخه نویسی، دستور و دوز و تعداد دارو و البته تجربه و شناخت نسبت به عادت نسخه نویسی پزشکان اطراف داروخانه دارد.
بهتر است مجلات پزشکی و تبلیغات دارویی جدید همواره برای آشنایی با اسامی تجاری جدید مطالعه شوند و همیشه از اینترنت بعنوان یک ابزار کارامد میتوان برای خواندن نسخ ناخوانا بهره برد.

ب    بهتر است خط سیر خودکار روی نسخه دنبال شود. حروفی که میتوانند شبیه هم نوشته شوند دوباره خوانده و چک شود.

حدر نسخه خوانی حروفی که به اصطلاح عمودی نوشته میشوند اهمیت بیشتری پیدا میکنند

مثل k l h g y f q p d b


7- چک موجود بودن اقلام یا محدود بودن تعداد عرضه (بطور مثال در داروهای سهمیه ای، یا نیاز به تشکیل پرونده یا نیاز به ثبت اینترنتی نسخه که طبعا زمانبر تر است)

8- درصورتی که مبلغ نسخه بالا باشد یا نیاز به تائید داشته به بیمار اطلاع داده میشود
9- در صورت ناخوانا بودن نسخه با دکتر داروساز مشورت میشود.

10 -  در صورتی که در نسخه اشکالاتی مثل قلم خوردگی و نداشتن مهر و امضا باشد. به بیمار به همراه توضیحات لازم ارجاع میشود. (در صورتی که اشکال علمی در نسخه مشاهده شد بدون ارائه به بیمار مساله با مسئول فنی در میان گذاشته میشود تا تماس تلفنی گرفته شده یا توضیحات لازم بصورت مکتوب جهت اطلاع پزشک درج شود)
11- در صورتی که بیمار تقاضایی مثل تعداد کمتر دارو یا نوع خارجی یا ایرانی داشته باشد توضیحات بر روی نسخه درج میشود. دور تعداد درج شده در نسخه دایره ای میکشیم و بر روی نسخه تعداد کمتری که بیمار نیاز دارد را می نویسیم.

12- در صورتی که بیمار دارویی را نخواهد روبروی آن خط تیره میکشیم یا بر روی تعداد دارو دایره ای میکشیم و مینویسیم "بدون". بعد از اینکار در صورتی که بیمار پشیمان شود آن دارو دیگر بصورت بیمه ای قابل محاسبه نخواهند بود

13- در صورتی که نسخه در داروخانه دیگر قبلا قیمت گذاری مهمور شده ولی تحویل نشده باشد، از بیمار شماره تماس گرفته و بیمار پشت نسخ مینوسید که دارو را از داروخانه شما تحویل گرفته است.
*     برای رعایت اخلاق حرفه ای بهتر است در صورتی که بیمار بعلت سوتفاهم در داروخانه اول دارو را تهیه نکرده با توضیح برای بیمار وی را به همان داروخانه اول جهت دریافت دارو راهنمایی کنیم.

در صورتی که بیمار دارو ها را از شرکت خاصی میخواهد در هنگام پذیرش روی نسخه مینویسیم.

13-  درصورتی که بیمار بیش از یک نسخه دارد باید هر دو یا سه نسخه بیمار تا خورده شود. بهتر است مسیر لا زدن دو نسخه با هم متفاوت باشد.
14- همیشه باید مقوا زیر نسخه مخصوص بیمار باشد تا در هنگام قیمت زنی بر روی سایر نسخ اثراتی باقی نماند.
15- نسخ به ترتیب پذیرش وارد مرحله نسخه پیچی میشوند (رعایت نوبت)

o        نسخی که باید تائید اینترنتی شوند و وقت گیر تر هستند بعد از دریافت شماره تماس بیمار و نوشتن پشت نسخه جدا میشوند.

o        نسخ نوزادانی که بی تابی میکنند، بیماران بدحال ، افراد مسن بدون همراه  و نسخ تک قلمی در نوبت زودتر قرار میگیرند.

o        نسخی که حاوی داروی ترکیبی (ساختنی) هستند با بیمار صحبت شده و در صورتی که مایل به دریافت فوری بقیه اقلام بجز داروی ترکیبی است در نوبت عادی قرار میگیرد درغیر اینصورت جدا میشود.

o        در صورتی که در مورد کاربرد دارو در نسخه سوال پرسیده شد جوابگویی به مسئول فنی داروساز واگذار شود تا از بروز تفاسیر اشتباه و بدگمانی بیمار در درمان جلوگیری شود.

o        در صورتی که بیماری تقاضای درج قیمت بدون دریافت دارو نماید (مثلا بعنوان پیش فاکتور) حتما در نسخه ذکر شود که صرفا قیمت گذاری انجام شده و دارو تحویل بیمار نگردیده است.

o        در مواقعی ازدحام در داروخانه بهتر است در هنگام پذیرش زمان حدودی آماده شدن نسخه به بیماران اطلاع داده شود (مثلا یکربع) تا بیماران آگاهی نسبی از زمان آماده شدن نسخه خود داشته باشند

·         علت های رایج اشتباه در خواندن نسخه :

مهمترین علت بعد از ناخوانا بودن نسخه عجله کردن و کاهش تمرکز روی سطور و حروف درج شده است.

اصرار و عجله بیمار و مثلا پرسیدن قیمت باعث میشود شما سریعتر بخواهید نسخه را قیمت زنی کنید تا جواب وی را بدهید و مرتبه اول که قلمی اشتباه خوانده شد اصلاح ذهن کاری دشوار است.

·       >   در دفتر مخصوصی تمام اشتباهاتی که در حین نسخه پیچی رخ میدهد یادداشت کنید. اشتباهاتی مثل تعداد تحویلی نادرست، قیمت درج شده نادرست و اشتباه در خواندن نسخ
با مرور این اشتباهات به تدریج ذهن شما عادت میکند در حین نسخه خوانی از خود بپرسد که آیا ممکن است منظور از این نوشته مورد دیگری باشد؟

·         توصیه ای از دکتر خویی را بهتر است همواره به خاطر داشته باشید "طوری یک نسخه را بخوانید انگار که بار اول است که نسخه میخوانید"
این بدین معنی است که سعی نکنید بر اساس عادت نسخه خوانی کنید. چند حرف اول قلم دارو را که خواندید اسم را حدس زده و باقی املای دارو را مطمئن نشوید.
همیشه تعداد شربت ها در نسخه یک عدد نیست و همیشه املای درست داروها در نسخه نوشته نمیشود

·         در مورد داروهایی که دستور ندارند یا طبق دستور نوشته شده اند خطر بروز اشتباه بیشتر میشود.

تعجیل در خواندن هر قسمت از نسخه ریسک اشتباه را بالا میبرد. توجه داشته باشید که دارو در وهله اول یک سم است مگر درست انتخاب و مصرف شود. پس کوچکترین اشتباه در نسخه پیچی اشتباهی بزرگ خواهد بود