حق فنی داروخانه : تاملی بر ماوقع...

امشب بیدار مانده ام، نه به خاطر اینکه زیاد فکر کردم، بلکه شاید فکر امانم بریده است..
شاید میشد راحت گرفت و خوابید اما...

بگذار ببینم، من اینجا چکار میکنم، من کی هستم؟ من در این دنیا چه کاره هستم؟ آینده شغلی من به چه شکلی خواهد بود؟

بهترین ایده شاید این باشد که در حال خود تاملی دگر کنیم...

چرا که نه؟

میخواهم بدانم:
نظر شما در باب تاسیس یک بقالی وشاید حتی یک سوپرمارکت نقلی وشیک در یک محله شلوغ چیست؟

چرا؟؟

چرا نه؟؟

چندان هم نباید تعجب کنید:

شمابرای تاسیس یک باب بقالی نه لازم است خود را به زحمت انداخته و رنج تحصیل بر خود هموار کنید، نه صحبتی ازکنکور است و نه عمر جوانی و دانشجو بودن، نه صحبتی از شیمی دارویی است، نه فارماکولوژی،طیف سنجی، نه صنعتی و نه فیزیکال فارماسی...
نه لازم است دوره طرحی بگذرانی تا دینی را ادا کنی
نه لازم است در نوبت تاسیس داروخانه عمر نگه داری..
نه لازم است برای حفظ اعتبار مدرکت در دوره بازآموزی شرکت کنی..
نه برای تاسیس داروخانه ات لازم است هفت خوان بگذرانی، از طول و عرض استانداردش گرفته تا قرارداد با این سازمان و آن سازمان..
نه لازم است برای فروش جنست چشم به نسخه معتبر داشته باشی،
نه باید به خود یادآور شوی غذا سمی است که تنها اگر درست مصرف شود میتواند شکمی را سیر،ذائقه ای را راضی و مانع ازضعف مشتری شود
نه لازم است پذیرای خیل بازرسانی باشی که ازتو به سر سوزنی خطا نمیگذرند!
نه لازم است نگران مسئولیت حرفه ای و.. باشی فقط جنست را بفروش و خلاص
نه لازم است جنس ات را نسیه بفروشی تا شاید سازمان محترم بیمه گر چند ماه بعد طلبت را بعد ازکسر بابت نداشتن مهر و امضای نسخه ای لای n نسخه ات، قلم خوردگی در فلان قلم دوز، محاسبه اشتباه بیمه برای دارویی که قرار نبوده برای فلان تخصص بیمه باشد و .... تازه بعد از رقصیدنت به همه این سازها که هر یک به نحوی تو را میرقصاند بتوانی به آن بخش از پولت برسی که همان اول میتوانستی ازمشتریت بگیری!
نه لازم است برای هر فروشت بدون اینکه از تو بخواهند فاکتور روی نسخه با مهر تحویل بدهی
نه لازم است برای کسی درباره نحوه مصرف کره صبحانه با مربا توضیحی بدهی
نه لازم است به مشتری توضیح دهی اول کره را روی نان بمالد بعد مربا را یا اول مربا را و بعد کره را
نه لازم است نگران این باشی که مبادا به جای باقلا ماش به کسی فروخته باشی که بخواهی فردا به هزار نفر جواب بدهی و دست و دلت بلرزد
نه اور دوز ماست کسی را کشته نه زعفران تاریخ گذشته کسی را ناخوش کرده
نه کسی ازتو تداخل عسل و خربزه خواهد پرسید و نه تو قرار است درخواستی را رمزگشایی کنی
تو نه لازم است پرسنلی آموزش دهی که درخواست مشتری را ترجمه کنند
نه لازم است خود را به دردسر سیستم کامپیوتر و نرم افزار و هزینه های نگهداری آنهادچار سازی تا بخشی از وظیفه سازمانهای محترم بیمه گر را که به هزار بهانه که پرسنل برای محاسبه حقوق شما نداریم، بودجه نداریم و .. را انجام دهی و با هزار مکافات لیست طلبت را در دیسکت تقدیم نمایی که کسورات تو را راحت تر محاسبه نمایند تا بلکه مرحمت نموده به جای6 ماه تاخیر در محاسبه طلب تو را 3 ماهه بدهند
نه لازم است به درخواست مشتریت بدلایل علمی نه بگویی و جنسی را که خواسته به وی نفروشی
نه لازم است درخواست مشتریت برای خریداری بیشتر جنست را زمین بگذاری
نه لازم است با معتادی برای ندادن ترامادول یادیازپام بحث بی مورد داشته باشی
نه لازم است هزار بدوبیراه بابت نفروختن جنست بشنوی
نه لازم است جنسی که میفروشی از مکان معتبر تهیه کرده باشی، با برچسب مخصوص
نه لازم است از حامله بودن مشتریت بدانی نه از سن و مشکل اعتیاد وبیماری زمینه ای او
نه لازم است از مشتریت بپرسی گلاب را برای حلوا میخواهد یابرای شستن قبر که مبادا گلاب اشتباهی به وی بدهی
نه لازم است به خود زحمت بدهی که این خواست مشتری آیا واقعابرایش لازم است و یا خیر، آیا نیازبه بررسی بیشتری دارد، نه حتی لازم است با خانم خانه راجع به صحت اقلامی که بر روی کاغذ خرید به دست آقا داده است صحبت کنی
نه لازم است برای ساعتی که مغازه ات را ترک میکنی جایگزینی با همان تحصیلات بگذاری وگرنه جنست را نباید بفروشی
هر وقت که خواستی میتوانی کرکره مغازه ات را بکشی پائین و بروی مسافرت، نه خبری از شیفت شب و نه ساعات مجازکار در روز است
نه لازم است ناز مهندس فروشنده نرم افزار داروخانه را بكشي كه بابت هربار مراجعه به داروخانه براي احيانا آپديت نرم افزار و رفع عيب آن و خرابي سيستم و تعويض قفل سوخته اش كه تو ميداني كه 4 تومان هم نيست آن مبلغي را ميگويد كه تو فقط ناچاري بپذيري و بگذري، چون ميداني او هم مثل آن سازمانهاي بيمه گر تو و صنف منعطفت را خوب شناخته اند!
نه لازم است مسئوليت تائيد نسخي را كه فلان سازمان محترم بيمه گر در راستاي كاهش هزينه هايش ار سر واكرده و به عهده داروخانه ها گذاشته برتابي
نه لازم است به خاطر بياوري اين سازماني كه به بهانه نداشتن بودجه حقو و حقوق تو را به 5 ماه تاخير به تو بر ميگرداند همان سازماني است كه كلان كلان به دولت وام قرض ميدهد!

نه لازم است...


وقتی قرار باشد تو وظایفت را که طبعا بعلت انجام دادن آنها به تو مجوز داروخانه میدهند انجام دهی و کار علمی به نظر بعضی عموما انجام نمیشود! را انجام دهی، خوب پسر خوب مگر تورا مغزدر سر نیست
برو و کاندیدای دوره بعدی مجلس شو، شاید در آنجا بابت وظایفی که طبعاباید انجام دهی چیزی به توبه عنوان حق فنی دادند. حال در آن موضوع صاحب نظر باشی و یا نباشی، مهم این است که دل بدست آوری هرچند...

وقتی اینان دارو را با غذا یکی می انگارند!

وقتی به جای کوشش برای انتقال بارناچیز این هزینه از مردم به دولت و سازمانهای بیمه گر از جیب داروساز بر میدارند،

وقتی اینان داروخانه را بسان فروشگاه مواد غذایی میبینند!

وقتی...

ببینم اگه قرار بر این باشه که یک دانشجوی دکتری داروسازی 6 سال از عمرش رو درس بخونه، شما چه امتیازی رو برای این تحصیل کرده مملکتتون قائل شدید در آینده شغلیش؟
اگه قرار باشه صرفا اجازه تاسیس داروخانه رو بهش بدین و بعد هم بگین شما هم مثل فلان مرکز خرید و فروش باید اینقدر بخری اینقدر هم بفروشی و بقیه توضیحاتی که باید روی داروها بدی و تمام کارهایی علمی که بیمار میبیند و نمیبیند رو انجام بدی صرفا بعلت وظیفه توست که بعنوان یک وظیفه معمول بایستی انجام بدی؟

این یعنی چی؟ من متوجه نمیشم؟
خوب چرا باید یک داروساز تحصیل کرده از دید شما با یک فروشنده صاحب جواز فرقی نکنه؟؟
چه کسی گفته حق فنی فقط در داروخانه گرفته میشه و در آزمایشگاه خبری از حق فنی نیست؟
شما برای نظارت چه ارزش و حقی رو قائل میشین؟

توجه داشته باشید که داروخانه یک مکان تجاری(فروش دارو و نه غذا) + حضور یک دکتر داروساز است که میتواند صاحب و مالک داروخانه باشد یا نباشد، یعنی حق و حقوقی مجزا از هم دارند، یعنی چی؟ یعنی اینکه سرمایه که برای خرید و ارائه دارو صرف شده بنا به عرف هر شغلی(البته ما هیچ وقت قیمتهای دقیق و ثابت داروخانه را با بازار مقایسه نمیکنیم..) سودی برایش تعیین شده و حضور داروساز بعنوان مسئول در داروخانه نیاز به جبران هزینه دارد که با دریافت هزینه ای مثل حق فنی می توان آنرا پوشش داد، ضمن اینکه هیچگاه کل حق فنی بعنوان حقوق داروساز به وی پرداخت نمیشود و همیشه حقوق داروساز بخشی از حق فنی نسخ و نه همه آن است.

چطوره وقتی اشتباهی در درمان پیش میاد داروساز باید جوابگو و مسئول باشه؟

چرا دامنه اختیارات داروساز رو بالا نمیبرید که بتواند علمش را بطور مشخصی بکار گیرد؟
چرا باید یک داروساز صاحب داروخانه برای گردش مالی کافی که جبران کننده آنهمه زحمت داروخانه و حقی که بابت علم اندوزی دارد مجبور باشد اینهمه نسخه در روز تحویل بگیرد که مجالی برای کار علمی درخور نداشته باشد؟

لابد انتظار ندارین داروسازها هم مثل سایر مشاوران تخصصی برای جواب دادن به یک سوال شما اول تقاضای پرداخت حق مشاوره کنند و بعد جواب سوال شما رو بدن؟

چرا مردم رو تشویق به استفاده از حقشون برای گرفتن مشاوره نمیکنید؟

بعد هم درنظر بگیرید وقتی شما بخواهید معنی حق مشاروه رو و حق فنی رو عملی کنید، یک داروساز حداقل باید 10 دقیقه برای یک نسخه توضیح بده و وقت بگذاره.. شما می تونید تضمین کنید که حق مشاوره یک داروساز رو به کمال به وی پرداخت کنید؟ مطمئنا یک مشاوره ده دقیقه ای که منظور و مراد ما است هیچوقت با 700 تومان و این هزینه ها قابل ارائه نیست..

کمی به هزینه های مشاوره دارویی در کشوری مثل کانادا نگاه بیندازید. بله مطمئنا داروسازان ایرانی چنین حقی را بعنوان حق مشاوره برای زمان مشاوره خود قائل هستند که هزینه آن نباید بر دوش ملت بلکه بر دوش دولت باشد، تا هردم بابت خدمات دریافتی از داروخانه دچار بار مالی سنگین (به معنی واقعی سنگین) نشوند.

اگر نیت شما چنین است، من اولین فردی خواهم بود که موافق برداشتن حق فنی و جایگزینی حق مشاوره دارویی با آن باشم..

همینطور نگاهی به انگیزه های دانشجوهای سالهای آخر داروسازی بیاندازید، همه مشتاق به کار گیری علم خود در داروخانه هستند و گله مند از سیستم درمانی که چرا در این سیستم نقش داروساز از لحاظ قانونی و عرفی پر رنگ نیست؟ چرا این دانشجویان چند سال بعد سر خورده شده و سرشان را با امورات معمول داروخانه سرگرم میکنند، چرا از ایده آلهایشان فاصله میگیرند و چه مشکلاتی باعث میشود یک داروساز نتواند و نخواهد کار علمی ،آنطور که شایسته یک دانش آموخته دکتری داروسازی است، در داروخانه انجام دهد...

مساله این است که باید حل شود نه هویت حق فنی!



واقعا دل یک دانشجوی داروسازی به چی خوش باشه؟

به اینکه صاحب سوپرمارکتی بشه که فقط به داروسازهای میدن؟؟
یا اونم بعدچندسال دیوان عدالت میگه، بیخود کردن، تو هم برو تاسیس کن برادر جان!


.
..


با چشم گریان میروم،،

... شاید در آن دورترها آوازی خوشتر بیابم

تا ز آواز خوشش مست شوم فارغ از این همهمه مغلطه ها..

این پست و پاسخهای مرتبط را نیز بخوانیدئ
 مجلس بررسی میکند: تضییع حقوق امت در داروخانه ها!

مجلس بررسی میکند: تضییع حقوق امت در داروخانه ها!

..
...

تمام شما ، داروسازان و دانشجویان داروسازی مخاطب هستید :


فایل کامل با فرمت پی دی اف از اینجا
http://www.majlis.ir/mhtml/modules.php?name=News&file=article&sid=2484

مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: داروخانههاي سراسر كشور بابت حق فني رايج شده از دوران دفاع مقدس، هر سال بالغ بر 217 ميليارد تومان از شهروندان دريافت ميكنند.به گزارش روابط عمومي مركز پژوهشها، دفتر مطالعات اجتماعي اين مركز در پاسخ به درخواست احمدتوكلي نماينده تهران، ري، اسلامشهر و شميرانات در مجلس، ضمن بررسي موضوع دريافت حق فني در داروخانهها، خاطرنشان ساخت كه در دوران دفاع مقدس كه در چارچوب سياست ثابتنگهداشتن قيمتها، قيمت دارو نيز به شدت كنترل ميشد، قدر مطلق سود داروخانهها نيز كاهش يافته بود و براي رفع مشكل داروخانه داران بنا به تصويب هيات دولت وقت مقرر شد مبلغي تحت عنوان «حق فني» براي جبران پايينبودن سود فروش دارو در داروخانهها در نظر گرفته شود كه بعدها با سپري شدن دوران بحراني دفاع مقدس و آزاد شدن قيمت ها، قيمت دارو نيز دهها برابر رشد كرد و به تبع آن سود فروش دارو نيز به طور چشمگيري افزايش يافت ولي «حقفني» داروخانهها با وجود رفع علل ايجاد كننده آن همچنان از بيماران دريافت شد به گونهاي كه حق فني نسخ بيماران شهري در حال حاضر حدود 5/217 ميليارد تومان در سال است كه به اين مبلغ حق فني داروهاي بدون نسخه و داروخانههاي شبانهروزي كه از ساعت 10 شب تا 8 صبح 10 درصد حق فني بيشتر دريافت ميكنند نيز اضافه ميشود.مركز پژوهشها با تاكيد بر اينكه اتخاذ تصميم مبني بر اخذ حق فني در داروخانه به دليل شرايط خاص دوران دفاع مقدس و سياستهاي تثبيت قيمتها از جمله قيمت دارو و براي جلوگيري از زيان و تعطيلي داروخانهها در آن زمان بوده است، افزود: بعد ازآن مقطع قوانين متعددي مبني بر عدم افزايش OOP(هزينههاي افزون بر ميزان مقرر) مردم كه مخالف با قوانين و مستندات مرتبط با دريافت حق فني است به تصويب رسيده است ضمن اينكه با رفع مشكلات آن دوران و منطقي شدن قيمت دارو و سود فروش آن به نظر ميرسد كه اكنون ميتوان پيرامون تصميم اتخاذ شده در سه دهه قبل تجديدنظر به عمل آورد.مركز پژوهشها افزود: استفاده از علم و توانايي‌هاي مختلف در امر داروسازي جزء وظايف شغلي داروساز است كه به موجب آن صلاحيت اداره داروخانه به ايشان اعطا شده است و نمي‌توان آن را كالايي جداگانه تلقي و هزينه ديگري را علاوه بر سود متعارف فروش دارو و محصولات ارائه شده در داروخانه از بيماران مطالبه كرد همچنانكه براي ساير مراكز پاراكلينيكي داراي مسئول فني (مانند مراكز تصويربرداري و آزمايشگاهي و... ) چنين حقي در نظر گرفته نشده است و در صورتي كه پرداخت حق فني در داروخانهها داراي توجيه باشد ، مسئولين فني ساير مراكز پاراكلينيكي نيز ميتوانند چنين تقاضايي را براي دريافت حق فني مطرح كنند.مركز پژوهشها اضافه كرد: اگر سودي كه براي فروش دارو در داروخانه در نظر گرفته شده است كافي نيست، ميتوان پس از كارشناسي هاي لازم اين روند را اصلاح كرد، ولي اينكه هزينه ديگري تحت هر عنوان از جمله «حق فني» به بيماران تحميل شود، توجيه ندارد. زيرا به دليل اين كه اين هزينه در تقبل بيمههاي درماني نيست و مستقيما توسط بيمار پرداخت ميشود موجب بالا رفتن OOP (هزينه مازاد ) بيماران ميشود . در حالي كه در صورت اصلاح سود فروش دارو، سازمانهاي بيمهگر مجبور به تقبل هزينه شده و از فشار به بيماران كاسته خواهد شد.وانگهي وجود تعرفههاي مختلف و متعدد براي ارائه يك خدمت – نظير ارائه دارو- باعث ايجاد ابهامات بيشتر در گردش كار شده و بيماران به علت ابهامات موجود در صورتحساب خود امكان كنترل صحت و سقم هزينههاي دريافتي را ندارند. نكته مهم ديگر اين است كه بيماران به غير از آنچه توسط پزشك در مورد نحوه مصرف دارو در نسخه درج شده است، غالبا خدمت ديگري از داروخانهها دريافت نميكنند و مسئله بررسي مغايرتهاي احتمالي داروها نيز جزو وظايف پزشك و داروساز است و ارتباطي به بيمار ندارد كه بر اين اساس هزينه جداگانهاي از او به عنوان حق فني دريافت ميشود و اين امر ميتواند موجب شود كه براي مثال براي دريافت يك دارو با قيمت مشخص ، چندين برابر ارزش آن دارو به عنوان حق فني از بيمار مطالبه شود.در پايان بررسي مركز پژوهشها آمده است: با توجه به اينكه موضوع دريافت «حق فني» در داروخانهها در حال تبديلشدن به يك حق غيرقابل خدشه است و در شرايطي كه بيماران به قدر كافي از بالا بودن سرسامآور قيمت دارو ناراضي هستند و شرايط و دلايل ايجاد حق فني نيز رفع شده و مجوزهاي قانوني اخذ حق فني نيز توسط قوانين ناسخ و منسوخ از جمله ماده 90 قانون چهارم توسعه كشور لغو شده است، بنابراين لازم است هر چه سريعتر و به نحو مقتضي نسبت به حل اين مسئله اقدام شود.

فایل و ...



باید تو از نو بدانی که کیستی؟
و چه کاره هستی؟

و تو را در چه جایگاهی می انگارند؟؟



در ادامه بخوانید دسته گل کیهان را:

http://www.kayhannews.ir/850210/11.htm

مسئولان بهداشتي اين گل را به سبزه آراستند
سالها پيش طي چند نوبت در روزنامه كيهان و نشريات محلي متذكر شديم كه حق فني داروخانه ها اجحافي در حق بيماران است و بدون كار كارشناسي روي آن تصويب شده است. متأسفانه مسئولان دولتهاي قبلي جوابي ندادند ولي تعدادي از صاحبان داروخانه ها گفتند: اين مبلغ ناچيز درمقابل خدمات ما دكترها رقمي نيست. ما سالها درس خوانديم پس نتيجه تحصيل ما چه مي شود؟ ثانيا اين مورد از بالا تصويب شده ما كه كاره اي نيستيم!
فردي مي گفت: در زمان تصويب اين طرح ظاهراً تعدادي از مسئولان بهداشتي و درماني يا داروخانه داشتند و يا در شرف تأسيس داروخانه بودند كه ذي نفع بودند و تا انتهاي اين طرح را هم پيش بيني كرده بودند، به طوري كه اين پيشنهاد را داده و فوري هم تصويب كردند.
اولا: اين رقم ناچيز اينك به نسخه اي حداقل 3000 ريال رسيده است.
ثانيا: آيا فروش داروخانه براي داروخانه ها سود دارد يا خير؟ اگر سود دارد كه حداقل آن نيز 15درصد است و با توجه به فروش روزانه داروخانه ها كه مبلغ بالايي نيز فروش دارند درصد سود نيز بالا است. ولي اگر سود ندارد پس چگونه است كه دكترهاي داروساز درصدد تأسيس داروخانه هستند؟ همه مي دانند كه شغل داروسازي و داروخانه داري درحال حاضر در كشور ما از درآمد خوبي برخوردار است. حداقل يك مورد آن داروهايي است كه درسال گذشته خريداري شده ودرسال جديد با تعرفه جديد به فروش مي رسد كه از اين طريق سود كلاني هم آقايان كسب مي كنند.
ثالثا: روزانه اگر فقط 500 نسخه وارد شود كه معمولا بيشتر از اين هست چيزي حدود يك ميليون و 500 هزار ريال در روز فقط حق فني دريافت مي شود و درماه چيزي بيش از 35 ميليون ريال آيا واقعا اين مبلغ ناچيز است؟
رابعا: اگر فردا مشاغل مختلف هركدام تقاضاي حق فني در رشته خود كنند حق خواهند داشت و آيا قدرتي يا حمايت كننده اي براي اين مشاغل وجود دارد كه هم پاي داروخانه دار ها حق فني گرفته و سال به سال هم نرخ دريافت حقشان را افزايش دهند؟
مردم دراظهارات خود مي گويند: اين حق فني واقعا اجحافي در حق بيماران است كه صورت مي گيرد ما از مسئولان بهداشت و درمان تقاضا مي كنيم براي اين مسئله راه حل قابل قبولي ارائه دهند تا مردم متضرر نشوند.
به راستي درآمدي معادل دو ميليون تومان تا چهار ميليون تومان درماه واقعا ناچيز است؟ اگر اين ناچيز است پس كارگري كه فقط 70 هزار تومان در ماه دستمزد مي گيرد بايد چه بگويد؟
تازه مطلب حق فني داروخانه ها را به اتمام رسانده بودم و گفتم گراني دارو از يك طرف، حق فني داروخانه دار ها هم از يكطرف، مردم را به آينده نگران كرده است و بايد در صدد راه حلي براي اين موضوع باشيم كه ازطريق رسانه ملي «صدا و سيما» شنيدم تعرفه پزشكان هم افزايش يافت!
ما مي گوييم بابا مردم ندارند، درآمدشان كفاف زندگيشان را نمي دهد، كمر عده اي در زير مخارج روزانه خم شده است و... تعرفه ويزيت پزشكان را هم افزايش مي دهند!
مسئولاني كه تعرفه ها را تعيين مي كنند اكثرا پزشك هستند با حداقل درآمدهاي ميليوني. واقعا براي آنها مبلغ ويزيت 7 هزار تومان مبلغي نيست زيرا آنها توان پرداخت ويزيت 70 هزار تومان را هم دارند. درآمد مردم عادي يعني اكثريت جامعه اجازه پرداخت چنين ويزيتي را نمي دهد و دراين ميان ويزيت پزشكان متخصص و فوق تخصص و پزشكان عمومي نيز گران شده است و اين براي مردم عادي جامعه كه اكثراً از درآمد كافي برخوردار نيستند، به معناي شكل گيري جامعه طبقاتي است.
واقعا آقاياني كه اين تعرفه ها را افزايش مي دهند آيا بررسي كرده اند كه برخي از پزشكان محترم چه اندازه به سوگند پزشكي خود وفادار مانده اند؟ و آيا هنگام افزايش تعرفه به درآمد مردم توجه كرده اند يا متأسفانه فكر كرده اند همه مثل خودشان درآمد دارند؟ به هرحال در اين افزايش تعرفه ها متضرر واقعي مردم هستند و اين ضرر مردم آثار زيانباري بر جامعه تحميل خواهدكرد كه بايد نگران آثار آن باشيم.


و بخوانید از نگاهی دیگر:

http://www.hamaahangi.com/akhbar/darukhaneh.html

کاهش دستمزد کارگران فنی داروخانه ها

بخشی از دستمزد کارگران فنی داروخانه زیر نام « حق فنی» پرداخت می شود. تا چند سال پیش میزان این بخش از دستمزد براساس مصوبات دولتی 500 تا 750 تومان در ازای پیچیدن هر نسخه بوده است. حکمت این نام گذاری در سیستم پرداخت دستمزدها توسط سرمایه آن است که این مبلغ را به جای آن که سرمایه دار صاحب داروخانه پرداخت کند بر سطح معیشت و دستمزد بسیار ناچیز کارگران سرشکن می ساخته اند و هم اکنون می سازند. هر کارگر بیمار یا هر کارگر دارای زن و بچه بیمار هنگام رجوع به داروخانه علاوه بر بهای دارو این مبلغ را نیز پرداخت می کند و به این ترتیب پرداخت بخشی از دستمزد کارگران فنی داروخانه ها را بر دوش می گیرد تا سرمایه دار صاحب داروخانه معادل آن را بر دنیای سودهای کلان خود اضافه کند. در سال های پس از پایان جنگ عراق و ایران، مبلغ مذکور به 300 تا 400 تومان کاهش یافت. همزمان صاحبان داروخانه ها نیز کل این مبلغ را به شیوه سابق از مراجعین بیمار دریافت کردند. اما با طرح ابتکاری سرمایه دارانه خویش هیچ ریالی از آن را به کارگران فنی داروخانه ها پرداخت نکردند. این وضع سال هاست ادامه دارد. سرمایه داران صاحب داروخانه ها اولاً بخش مهمی از دستمزد کارگران فنی خود را به سودهای نجومی و سرمایه های عظیم خود اضافه می کنند. ثانیاً زیر نام ترمیم دستمزدهای کارگران فنی در قبال هر نسخه 300 تا 400 تومان از کارگران بیمار و دارای خانواده بیمار می گیرند. ثالثاً حتی یک ریال از این مبلغ را هم به کارگران فنی داروخانه ها نمی دهند. رابعاً و بالاخره مبلغ دریافتی مذکور را هم به اقلام سود و سرمایه خود اضافه می کنند.

31تیر 87



شما را به خدا ببینید این چه گفته!:
جناب نسخه پیچ داروخانه که نهایت علمش کلماتی است که از داروساز موقع توضیح به بیمار شنیده و یا از خود دکتر داروساز یاد گرفته چه حرفها میزند، انگاری که بگوئیم سپور محترم شهرداری چون بیشتر از شهردار تهران کار میکند آخر این انصاف است حقوقش 1/n ام باشد!!

پ.ن :حقوق ماهانه مسئول فني داروخانه (دكتر داروساز-با 6 سال تحصيلات دانشگاهي و گذراندن 2 سال طرح)  از حدود 900 هزار تومان در سال 87 از ارديبهشت سال 1388 به يك ميليون و صد هزار تومان براي 8 ساعت كار روزانه در داروخانه رسيده است،، و ايشان چه خوب ذكر از عدالت فرمودند...

...در دیزی باز است...

http://www.mardom-e-no.com/newsadmin/preview.php?id=8559

رئيس کانون انجمن صنفي کارکنان فني داروخانه‌‏ها:
دريافت حق فني از نسخه‌ها غيرقانوني است


(تاریخ ارسال: 07/12/08)اخذ حق فني غيرقانوني است. زيرا داروخانه‌ها بابت خدماتي كه مي‌دهند سود دارو را دريافت مي‌كنند.@@

ایلنا: رئيس كانون انجمن صنفي كاركنان صنفي داروخانه‌هاي كشور اخذ مبلغي تحت عنوان حق فني را از نسخه‌ها غيرقانوني دانست.
هادي ابوي افزود:‌‏ چون در زمان جنگ تحميلي قيمتها افزايشي نداشت داروخانه داران در آن زمان تصميم گرفتند بابت پوشش هزينه‌هاي داروخانه مبلغي را از هر نسخه اخذ كند كه در ابتدا اين رقم 50 ريال بود.
وي با بيان اينكه بعدها حق فني نسخه‌ها هر ساله افزايش يافت،‌‏ گفت:‌ اخذ حق فني غيرقانوني است. زيرا داروخانه‌ها بابت خدماتي كه مي‌دهند سود دارو را دريافت مي‌كند.
ابوي تصريح كرد: اگر قرار بر اخذ حق فني دارو باشد، بايد سبزي‌فروشان نيز حق فني دريافت كنند.
رئيس كانون انجمن صنفي كاركنان فني داروخانه‌هاي كشور از نبود نظارت لازم بر داروخانه‌ها انتقاد كرد و گفت:‌‏ در حالي كه پرسنل داروخانه‌ها حداقل حقوق مصوب شوراي عالي كار را دريافت مي‌كنند، ‌‏پزشكان داروساز هم كه شايد به مراتب كمتر از پرسنل داروخانه كار مي‌كنند پنج برابر حقوق پرسنل را دريافت مي‌كنند.
او افزود: ‌‏اينكه حقوق پزشكان داروساز بايد بيشتر باشد درست است اما تفاوت پنج برابري با عدالت همخواني ندارد.

ابوي مسئله آموزشي پرسنل داروخانه را نيز از ديگر مشكلات كاركنان اين صنف دانست و گفت: وزارت بهداشت و درمان و سازمان آموزش فني و حرفه‌اي در اين زمينه همكاري لازم را ندارند.


تقاضا برای مشارکت در پروژه Helping Hand


دوستان عزیز دست اندر کار حوزه سلامت (اعم از داروسازان،پزشکان،دندانپزشکان و سایر عزیزان مرتبط با حوزه سلامت) که مایل به شرکت در یک حرکت غیر انتفاعی برای رساندن خدمات دارویی-پزشکی با استفاده از روابط کاری با دیگر همکاران در این بخش برای بیماران نیازمند(چه بیماران در انتظار مانده و چه کم بضاعت) هستند
این مطلب را مطالعه و نظرات ارزشمند خود را اعلام بفرمایند.

21St Century®> Sentry

چند روز قبل خانمی به داروخانه مراجعه کردند، ایشان چند روز قبل تر 20 عدد قرص مولتی ویتامین(سنتری) از شرکت قرن 21 ، از داروخانه دریافت کرده بودند،در پاکتی که به ایشان داده شده بود به ظاهر 2 نوع قرص موجود بود که یکی ظاهر جالبی نداشت و شبیه به پوست پلنگی بود که در محلول کریستال ویوله به جهت روئین تن شدن شنا کرده باشد! ..
وقتی سراغ جعبه های سنتری پلمپ موجود در داروخانه رفتیم، همه را از نوع پلنگی رویت کردیم و چون احتمال اشتباه از سوی داروخانه در تحویل دارو میرفت، کل 20 عدد قرص مرجوع و هزینه به ایشان برگردانده شد،،
روز بعد خانم به همراه همسرشان مراجعه کردند در حالیکه جعبه قرص سنتری که از داروخانه دیگر ابتیاع کرده بودند به همراه داشتند،،
  متوجه شدیم با دو نوع قرص سنتری در بازار روبرو هستیم که هر دو از یک کارخانه، هر دو از یک توزیع کننده معتبر و هر دو دارای یک شماره ساخت و تاریخ انقضا مصرف هستند، حدس زدیم شرایط نگهداری باعث تغییر رنگ قرصها شده باشد، در بررسی دقیق تر لبه های دو نوع قرص مشاهده کردیم که سمبه ای که برای ساخت قرصها استفاده شده با همدیگر متفاوت است، یا قرص بعللی تغییر شکل داده است،،

در نتیجه بسته دارویی را جهت بررسی بیشتر از ایشان خریداری کردیم و این تصاویر جهت مقایسه تهیه شده اند؛

لطفا شما هم به نوبه خود ماجرا را پیگیری نمائید.
اگر یکی از این دو نوع مشکل دارند، کدامیک ؟
اگر هر دو سالم هستند، یعنی فرض بر این باشد که مثلا شرکت برای تنوع در تولید به اینصورت عمل کرده باشد، چطور شماره سریال ساخت یکسان را توجیه میکنید؟







-
این هم کار یکی از پرسنل داروخانه است ؛ به جهت حفظ وزن مداوسک به مداواکس تعدیل شده!